4.1 C
Cegléd
2024. március 6. szerda
spot_img

Digitalizált oktatás?

Modern korban élünk, ahol a gyerekek mindennapi életének – sokszor úgy tűnik – elengedhetetlen tartozékai az okos eszközök. Minden oktatási intézménynek döntést kell arról hoznia, hogy miként kezeli a technikai vívmányok nyújtotta lehetőségeket. El lehet zárni a számítógépet, telefont, még az internetet is, és hagyományos módon megpróbálni felkelteni a gyerekek érdeklődését a tananyag iránt, vagy be lehet vonni ezeket a készülékeket a tanítás folyamatába.

Iskolánk, a Ceglédi Református Általános Iskola és Óvoda minden évben bekapcsolódik az országos digitális témahétbe és ennek keretében a mai kornak megfelelő módon oktatja, tanítja a gyerekeket. Az idei tanévben lakóhelyünk kultúrája volt a téma. Minden pedagógus a rá bízott tanulók életkorának megfelelően internet, okos telefon, projektor, számítógép, stb. felhasználásával szélesítette, bővítette a gyerekek tudását. Az első és második évfolyam tanulóinak egy plakátot kellett készítenie helyi nevezetességekről, valamint fontos épületek, szobrok, emléktáblák előtt kellett selfizniük és ezt e-mailben továbbítani a tanító nénijük felé. Ilyen előzetes felkészülés után a gyerekek felkerekedtek és meglátogatták a ceglédi emlékhelyeket, múzeumokat, majd projektort használva felelevenítették a látottakat. Később projekt munka keretében elkészítették városunk makettjét.

A harmadik és negyedik évfolyam tanítói a kicsik tevékenységét kibővítették, a házi feladat elkészítéséhez interneten kellett keresgélniük és minden tanítási órán használhatták a telefonjukat. A tanító néni QR kód segítségével újabb alkalmazásokkal ismertette meg a diákokat. Életre keltek a rajzok és festmények, megmozdult az, ami addig mozdulatlan volt. A város megismeréséhez is a mobiltelefonjukat használták a diákok. Csapatokba tömörültek és a pedagógus által megadott elektronikus instrukciók alapján felkeresték Cegléd jellegzetes helyszíneit, természetesen a szülők és iskolánk dolgozói szemmel tartották a résztvevőket, így senkinek nem eshetett baja.

A program lezárásaként interjút készített a 4.a osztály Reznák Erzsébet múzeumigazgatóval, így valóban olyan kérdésekre kaptak választ, ami foglalkoztatta őket. A beszélgetést telefonon rögzítették, így bármikor vissza tudják hallgatni. Az osztály tanító nénije digitalizált könyvet készített a hét eseményeiről, melynek elkészítésében a gyerekek is aktívan részt vállaltak.

Természetesen testnevelés órákon is kihasználták kollégáim a digitális lehetőségeket, lépésszámlálás, sebességmérés, feladatok digitális megjelenítése is helyet kapott bizonyos osztályok sportéletében.

Felső tagozaton tantárgyanként vagy tantárgycsoportonként készültek a nevelők a nem egyszerű feladatra. Informatika tantárgy keretében nyolcadikosaink videót forgattak városunkról, iskolánkról. Ők maguk szerkesztették, vágták és állították össze a kisfilmeket, melyeket zenével és felirattal színesítettek. A 7. évfolyam tanulói városismereti feladatsort készítettek, míg az évfolyam másik fele Kaboot elnevezésű „tévés” vetélkedőhöz szükséges feladatsort állított össze.

Negyedikeseink Microbit elnevezéssel egy új digitális eszközt programoztak, míg mások a Red Menta programmal ismerkedtek meg informatika órán. De nemcsak a digitális világhoz kapcsolódó tanórán használtuk a modern eszközöket. Hetedikeseink a 2. világháború ceglédi kapcsolódási pontjait keresték fel, jártak a zsidó temetőben, a zsinagógában, a vasútállomáson elhelyezett emléktáblánál, illetve a hadifogolytábor falainál. Ezeken a helyeken ők maguk fényképeztek és történelem órán kivetítették a képeket, így elevenítették fel a háborús eseményeket. Ötödikeseink a szobrokat fényképezték le és tanítási órán a képek segítségével foglalták össze Cegléd történelmét.

Földrajz órán szinte elengedhetetlen a projektor használata, hiszen az országokat, a benne élő emberek szokásait képek, filmek segítségével könnyebb megismerni, ezért szinte természetes, hogy a digitális hét keretében pedagógusaink Cegléd városát is kivetítő használatával mutatták be. Ahogy természetismeret órán városunk növény- és állatvilágát csodálhatták meg tanulóink és szerezhettek mélyebb tudást a Gerje-mentéről.

Hasonló módon ismerkedett meg az összes felsős diák városunk íróival, költőivel. Projektoron vetített prezentáció segítette városunk irodalmárainak életével, munkásságával való ismerkedést. Memóriafejlesztésre és művek megismerésére is lehetőségünk volt.

Iskolánk pedagógusai azt gondolják az elmúlt évek tapasztalatai alapján, hogy a technika nyújtotta lehetőségeket ki kell használni, de mindenképp törekedni kell az egyensúlyra a hagyomány és az újítás között. Csak egyik vagy másik alkalmazását nem tartjuk helyesnek. A diákok érdeklődését különböző módszerekkel igyekszünk felkelteni, fenntartani. Azt gondoljuk, hogy az értékeket őrizve haladni kell a korral, meg kell látni az újdonság nyújtotta lehetőségeket. Szerencsések vagyunk, mert iskolánk digitálisan jól felszerelt, így az IKT eszközök sokoldalú felhasználására van lehetőségünk. Arra bíztatjuk a szülőket, hogy a telefon elleni küzdelmet szemléljék másként és használják tanulásra, tanításra az eszközt.

Kis Erzsébet

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Négyből három győzelem

Négyből három győzelem a 12 fordulóban az asztaliteniszezőknél! Pest Vármegye...

Ipari park botrány

Rendkívüli testületi ülés, sajtótájékoztató, elbocsátás, rendőrségi feljelentés - tovább...

650 millió forint a semmiért?

Dr. Csáky András polgármesternek köszönhetően szinte az ürességtől kong...

Nem mindennapi jelenség Cegléden

Az INFOSTART oldala is beszámolt róla, magas pollentartalom okozta...

A képviselői munka kulcsa: bizalom és kommunikáció

Az önkormányzati választások felé közeledve jelen lapszámunkban Takátsné Györe...