Másodszor tisztában kell lennünk azzal, hogy nem vállalhatunk mindketten felelősséget ugyanazért a dologért. Ha átengedjük neki a kezdeményezést, az ösztönzően hat rá. Ha azonban mi akarjuk rávenni valamire, átvesszük tőle a felelősséget, és ezáltal megfosztjuk a belső késztetéstől. Ha azt szeretnénk, hogy gyermekünkben kialakuljon a felelősségtudat és belső késztetést érezzen a tanuláshoz, tudatosítanunk kell benne, hogy a tanulás az ő felelőssége. Ha segítségre van szüksége viszont tudnia kell, hogy számíthat ránk, de helyette nem végezhetjük el a feladatot.
Gyermekünk akkor érez belső késztetést a tanulásra, és akkor éri el a legnagyobb sikereket tanulmányai során, ha érzi szeretetünket, szeretetteljes támogatásunkat. Mindennapjai sokkal jobb közérzettel telnek, ha az iskolába indulás és a hazaérkezés alkalmával elsődleges szeretetnyelvén kifejezzük szeretetünket. Ez biztonságérzetet és bátorítást ad neki ahhoz, hogy megbirkózzon napi feladataival.
Az év végi utolsó nagy megmérettetésekhez kívánok szeretetteljes, türelmes bíztatást, bátorítást, szeretetet.