18.2 C
Cegléd
2025. április 15. kedd
spot_img

Kolibri a Közgázban

Az előadás kezdete érdekes volt, hiszen a rendőr szerepét betöltő Mészáros Tamás „invitált” be minket a terembe, amolyan utasításos modorban. A hatás nem maradt el. Belépve láthattuk, hogy a nagy terem hogyan vált kis teremmé. A láncok és bilincsek különös hangulatot kölcsönöztek az osztályteremnek. A színpad és a nézőtér teljesen eltért a számomra eddig megszokottól. Mint később kiderült, a színdarab során mi magunk alkottunk falat. Miután elfoglaltuk a helyünket, Erich a rendőr elkészítette a cellát, amihez szikszalagot használt. A „színpad” közepén megjelent fekete négyzetet bámulva mindannyiunkat sajátos hangulat fogott el; én legfőképpen kíváncsi voltam a kellékek felhasználására és jelentésére. Meglepődve hallgattam az osztálytársaimat, akik még nem vettek részt ilyen „osztálytermesített” darabban, hogy sokan közülük félelemhez hasonló érzéseket éreztek. A köztünk és a színészek közötti szűk hely, a rendőr parancsoló tekintete, és a kialakított díszlet hangulata okozhatta ezt az érzést. Ennek ellenére nekik is nagyon tetszett az előadás. Ezek az érzések azt mutatják, hogy – mivel egy karnyújtásnyira játszódott tőlünk az előadás – mennyire a hatása alá kerülhetünk egy megjelenített és nagyobb részt elképzelt börtöncellának.
A börtöncella nemcsak a helyet, hanem a konfliktushelyzetet is betöltötte. Ez akkor látszott a legjobban, mikor Rudi és Jan a cellából kilépve a Mátrixról kezdtek el beszélgetni, s bár két ellentétes álláspontot képviseltek ebben a témában is, mégsem vitatkoztak, hanem próbálták meggyőzni egymást. A börtöncella egy szimbólum is lehet. A neonáci és a feketemunkás közötti konfliktuson túl jelképezheti a minden emberre vonatkozó törvényeket. Hiszen tárgyilagosan, objektíven szemlélve az egyik ember bűnrészes volt egy gyilkosságban, a másik munkavállalási engedély nélkül dolgozott bevándorlóként. Tágabb értelemben a sztereotípiákból való kitörhetetlenséget is szimbolizálja.
A két láncdarab lehetséges, hogy egy egész láncot alkotott, így az elszakadást, az egység felbomlását jelképezheti. Vagyis a Németországon belül kialakult ellenszenvet a különböző emberek, nemzetiségek, közösségek ellen.
Az egyszerű berendezési tárgyakat, mint a széket és a padot is jól használták ki a színészek. Az egyik legkényelmetlenebb helyen, a börtönben a kényelem luxusnak számít. Amikor Rudi és Jan is meg van bilincselve, a korlátok közé szorított helyzetüket próbálják méltóságteljesen elviselni. Ezért a padot, illetve a széket az önbecsülésük védelmére használják fel. Ha a földön ülnének, az sértené az önérzetüket is.
Az iskolában előadott Kolibris előadások azért nyújtanak különleges élményt, mert a néző maga is alkotóvá válik. Sokkal nagyobb esélyt ad gondolataink kibontakozására. A kevés díszlet, a letisztult környezet szabadjára engedi a képzelőerőnket. Mégis a legfontosabb a néző szemszöge, aki a klasszikus színpadokon csak a megfigyelő szerepét töltheti be. A színészek és a nézők között nagy távolságok vannak, ezért a díszlettel próbálják megteremteni a hangulatot. Az osztályteremben a játéktérhez való közelség, a színészek, a zajok mind-mind hozzájárulnak a színdarab sajátos környezetének megjelenítéséhez.

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Ivóvízhelyzet Cegléden

Több hír szólt arról, hogy az ország különböző pontjain...

Ivóvízhelyzet Cegléden

Több hír szólt arról, hogy az ország különböző pontjain...

Válogatott mezekért küzdöttek

Hétvégén az U17-es korosztály második alkalommal küzdött meg a...

Repülő iskola program

A Gondolkodás Öröme Alapítvány a 2024-25-ös tanévben is megszervezte...

Kell indexelni vagy nem?

Hatalmas lakossági felzúdulást váltott ki, hogy április 2-án a...