A jelenlegi piac jellegzetessége, hogy az újautó forgalomba-helyezések többsége, 75% céges, míg a magáneladások a piac 25%-át teszik csak ki. Vannak olyan márkák is azonban, ahol az eladások közel 100%-át teszik ki a céges ügyletek. (forrás: www.jato.com)
Mindezek a számok jól tükrözik azt, hogy a magánszemélyek továbbra sem engedhetik meg maguknak új autó vásárlását. Jellemző volt korábban ugyanis, hogy akár 120 hónapos futamidőt vállaltak be az ügyfelek, amit sokan még ma is nyögnek.
Ezáltal a hitel lejárta akár nagyon messze lehet, amikor lecserélhetik majd újra (az akkor már erősen értékét vesztett járgányt) a régit. Azt sem igen tudják vállalni, hogy 3-4 évesen – fizetve a még meglévő hitelt, a használtat márkakereskedés által beszámítva -, átülhetnek egy vadonatúj járműbe. A látszólagos növekedést pedig az úgynevezett re-export okozza. Ez azt jelenti, hogy ugyan Magyarországon helyezik forgalomba a kereskedők az új autót, viszont a kedvezőbb regisztrációs adónak és egyéb adótételeknek köszönhetően megéri külföldre vinni.
Egyelőre tehát nem várhatunk csodákat, de érdemes körülnézni a használtautók piacán, azon belül pedig nézzünk körül Cegléden. A helyi márkakereskedéseket és használtautó telepeket kérdeztem, hogyan látják az idei helyzetet. A tavalyi évhez képest nincs nagy eltérés, azaz nem csökkent vagy növekedett drasztikusan az eladások száma. Darabszámban ez többnyire 50-70 autót jelent, kereskedésenként. Jellemzően 1-1,5 milliós összegben cserélnek gazdát a négykerekűek. A hitelnyújtás feltételei a bankok részéről szigorodtak, ennek ellenére van, ahol a tavalyi évhez képest a növekedés jellemző, de olyan kereskedés is akad, ahol csökkentek a hitelre történő vásárlások. Ilyen például a korábbi piacvezető eladásokkal büszkélkedő esztergomi márka helyi képviselete, ahol használtan általában egymilliós értékhatárig lehet eladni a különböző típusokat.
Van, ahol már kicsit jobb helyzet, a hitelre történő értékesítés enyhe növekedésnek indult. Itt már a másfél milliós kategória felett is van élet. Persze nem a válságos évek előtti nagyságrendben, de az elmúlt három-négy évhez viszonyítva talán nem túlzás ezt kijelenteni. Sőt, van olyan szalon, ahol inkább az újautó értékesítés növekedett. Azok, akik eddig meg tudták vásárolni a több milliós új modelleket, azoknak ez most sem okoz gondot. Sokan viszont csak a pár százezres járműveket engedhetik meg maguknak, azaz kénytelenek beérni ezekkel a nem túl fiatal, nem feltétlenül túl megbízható, de annál megfizethetőbb típusokkal.
Sem a korábbi évek hitelezési és hitelvállalási gyakorlata, sem a mostani helyzet nem egészséges, az igazság valahol a kettő között van. Jósolni nem lehet előre, az biztos, hogy egy év elteltével már be tudok számolni a változásokról.