9.4 C
Cegléd
2025. november 25. kedd
spot_img

Kívül aranyos, belül irgalmas

Az ősi műfajok tisztelete jelenik meg Kolozsvári-Donkó Rebeka eddigi életművében. A jelenleg Berettyóújfalun alkotó művésznő kézműves családból származik. Jónevű abonyi fazekas szülők gyermekeként már korán sokat tanult a népi motívumkincsből. A néprajz szak elvégzése során pedig még jobban elmélyülhetett az ősi formák világában. Tanárai szintén az ősi és örök értékekre figyelnek. Vincze Zita és Szabó Tibor volt, aki a rekeszzománc-művességgel ismertette meg alkotónkat. A festés és rajzolás terén pedig Blaskó Sándor szobrászművész, az ősi motívumok és a magyar őstörténet értő mestere, útmutatásával fejleszthette tudását. 

A ballada és a mese műfaja az írásbeliség előtti időkbe visz minket vissza. Hogy tízezer- vagy százezer évnyi ősiségről beszélhetünk, azt nem lehet pontosan tudni, hiszen még Goethe is úgy határozta meg a balladát, mint egy őstojást, melyből az emberiség minden további műfaja és műneme származik. Ehhez az ősi kincshez méltóak Kolozsvári-Donkó Rebeka népmese- és balladaillusztrációi, amelyeknek motívumkészlete a magyar népművészet hagyományaira támaszkodik. Színviláguk is ősi, hiszen a visszafogott pasztell és a földszínek használata azokat az időket idézi, amikor még a természetből nyerte az ember színezőanyagait. A „magos” mézesbábok anyaga és díszítése pedig maga az élet; a gabona. A kiállítás Boldogasszonyhoz kapcsolódó, gondosan kidolgozott, apró ecsetvonásokkal precízen megfestett képei Árpád-kori és még azelőtti magyar motívumokat felhasználva mutatják be az Istenszülőt. A harmonikus kompozíciók több alakban és szerepben ábrázolják Jézus anyját, aki egyben a kereszténység előtti ősi magyar hit női attribútumainak hordozója és egységesítője. Az inkulturáció, azaz az igazán ősinek és magyarnak keresztény értelmezése és továbbvitele a kultúrában Szűz Mária, azaz a Boldogasszony alakjában látszódik leginkább. Ezt tükrözi a képeken felfedezhető klasszikus ikonográfiai hagyomány, mely a legrégebbi, kereszténység előtti motívumokat is a keresztény hagyományoknak megfelelően mutatja be.

Az igazi értéket felmutató művészet soha nem öncélú. Aki egyszer már átélte a művészet megtisztító hatását, az már soha többé nem akarja kisajátítani azt. Az ősi társadalmak művészei sem csupán önkifejezésre használták a művészetet. A képek és történetek azon túl, hogy Isten felé fordították a közösség figyelmét, neveltek és nemesebbé is tettek. Népmeséink hamuban sült pogácsája nemcsak egyszerű eledel, hanem szellemi táplálék, az otthon lelki útravalója, annak a tárgyi és képi megjelenítése, hogy ne feledje az ember, honnan származik, mely közösségnek adósa egy életen keresztül azért a sok jóért, amit fiatal korában kapott. A mesebeli táltos paripa, amelyet csontvázra fogyott gebeként talál a hős az istálló leghátsó részén, és amelyet parázzsal kell etetni, arra is megtanít minket, hogy az igazi érték nem hivalkodó; jó szem kell annak észrevételéhez. Kolozsvári-Donkó Rebeka alkotásai és az azokról leolvasható alkotói módszer egyértelműen bizonyítják, hogy alkotójuk nemcsak használja az ősi motívumokat, hanem el is jutott hozzá a bennük rejlő ősi tudás.

Fotók az eseményről Kisfaludi Istvántól itt…

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Összevesztek a TISZA jelöltjei?

A napokban váltak ismertté a TISZA választókerületi képviselőjelölt-jelöltjei. Meglepetést...

Digitális marketing stratégiák az egészségügyben

Manapság aligha lehet alábecsülni a digitális marketing fontosságát, különösen...

Tartós homlokzati megoldások építkezéshez és felújításhoz

Az épületek külső felületének kialakítása hosszú évekre meghatározza egy...

Mennyi ideig bírja egy elektromos autó akkumulátora?

Az elektromos autók akkumulátorai sok járműtulajdonos figyelmét lekötik, mivel...

Hárommilliárdos állami forrásból fejlesztik a ceglédi kórházat is

A kormány több mint hárommilliárd forintot biztosít hazai egészségügyi...