Néhány hónapja örömmel hallottam, hogy a rendőrség meghirdette a „Látni és látszani” programot, amiben azt javasolták, hogy minden jármű tulajdonos ellenőriztesse a világítóberendezést, hogy az mindig jól működjön. Erről annyit mondok el emlékeztetőül, hogy ezt a szlogent több évtizeddel ezelőtt a Magyar Autóklub már alkalmazta, de azzal a felhívással, hogy minden autós és motoros – függetlenül a napszaktól – mindig bekapcsolt világítással közlekedjen. Ezzel ugyanis sok baleset elkerülhetővé válik. Ahogy múlt az idő, jónéhány országban ezt kötelezővé is tették. Ugyanakkor kb. 10 éve Európában már úgy gyártják az autókat, hogy a motor beindításakor automatikusan un. menetfény is világít. Ez a biztonságosabb közlekedést szolgálja.
Nálunk ugye csak lakott helyen kívül kell bekapcsolt fénnyel közlekedni, de ez nem jelenti azt, hogy lakott helyre érve ezt ki kell kapcsolni. Ma, amikor a balesetek számának csökkentése érdekében számtalan intézkedés történik, mi még most sem jutottunk el oda, hogy számos környező országhoz hasonlóan kötelező lenne az állandó bekapcsolt világítással való közlekedés.
Ceglédre alkalmazva a valóban látni és látszani módszert, nem történne meg az, hogy sűrű esőben, amikor az autók szinte 90%-a világítva közlekedik, néhány, főleg sötét színű autót alig lehet az úton észrevenni. De jó időben is félelmetes, amikor a Rákóczi útnak a vasútállomás és Táncsics utca közötti részén, ahol a fák sűrű lombozata miatt sötét az út, világítás nélkül autóznak. Autós legyen a talpán, aki ilyenkor keresztezi a Rákóczi útat és biztosan látja hogy autó közeledik az állomás felől.
Tehát ne féljünk bekapcsolt lámpával közlekedni, ez ugyanis üzemanyag-fogyasztás tekintetében érzékelhetetlen, ugyanakkor senki nem gondolja, hogy aki így közlekedik, esetleg rosszul lát. A lényeg az, hogy engem, mint közlekedőt kellő időben jól észrevegyenek.
Egy öreg autós, aki közel 3 millió kilómétert vezetett balesetmentesen