– Gondolom, azért a folyamatnak vannak negatív hatásai is. Cegléden mire kell felkészülni a fogyasztóknak és hogyan zajlott le a munkatársak átvétele, kellett-e elbocsátani munkavállalókat?
– A fogyasztó szempontjából lényeges hátrány nincs. Inkább a régi, megszokott gyakorlattól való eltérés és az új gyakorlatok megszokása okozhat kisebb kényelmetlenséget. Az emberek nem szeretik a változásokat, pedig az átadás-átvételek kapcsán sokszor van változás, például a számlázási rendszerekben. Ezeket némi türelemmel meg lehet szokni, és tapasztalataink szerint később belátják a fogyasztók az újítások ésszerűségét és értékelik hasznosságát.
Az integrációs folyamat legkritikusabb pontja mindig az, hogyan tudja az új szolgáltató a munkahelyek megőrzését biztosítani. Nem nehéz belátni, hogy ha 5 éve 400 szolgáltató volt, annak pedig 400 igazgatója, most pedig van 46, akkor nem biztos, hogy mindenkinek adatott megfelelő munkakör. Nagy kihívást jelent, hogy ne kelljen elbocsátani a munkatársakat. Eddig azonban az volt a tapasztalatom, hogy – bár nagy volt az érdekképviseletek aggodalma – nagyon kevés munkahely szűnt meg. Kialakult az a gyakorlat, hogy a cégek, az önkormányzatok elvárásához, javaslatához igazodva, minden üzemeltetésben foglalkoztatott munkatársat átvesznek, majd a későbbi tapasztalatok birtokában kiderül, ki az, aki hosszútávon megmarad, vagy végül inkább más munkát választ.
Cegléd vonatkozásában is a kezdetektől világosan kifejezésre juttatta az önkormányzat azt az elvárást, hogy minél több munkavállalót vegyünk át. December végén már meg is állapodtunk az összes olyan munkavállalóval (szám szerint 74-gyel), akik a hét településen víz- és csatornaszolgáltatásban dolgoznak: ők a hibaelhárítók, vízműgépészek, csatornamű kezelők és a hozzájuk tartozó műszaki irányítás. Ezen túlmenően láttuk azt is, hogy az Ökovíznél komolyan felkészült, elkötelezett szakemberek vannak, akik viszont nem tartoztak a közvetlen üzemeltetést ellátók körébe, de közülük is 8 munkatársat átvettünk, akik a továbbiakban cégünk központi irányításában dolgoznak majd. Úgy érzem, segítőkész hozzáállásunkat pozitívan értékelte a városvezetés, ugyanakkor értékes, elkötelezett munkatársakat is nyertünk cégünknek. Pozitívak a tapasztalataim a ceglédi munkatársakkal kapcsolatban: a január 6-án megtartott évnyitó értekezletünkön köszöntöttük őket a csapatban, válaszoltunk minden felmerülő kérdésre és az ott ismertetett céljainkat is pozitívan fogadták. Megértették, hogy ahhoz, hogy bérüket, juttatásukat fenn tudjuk tartani, ahhoz nekünk közösen kell megtermelni ennek fedezetét.
– Az Ökovíz Nonprofit Kft. néhány év alatt több százmilliós veszteséget halmozott fel. A BÁCSVÍZ Zrt. milyen stratégiát követ, hogy ez ne ismétlődjön meg?
– Mi úgy látjuk, hogy a két céget ugyanazok a terhek érintik – gondolok itt a rezsicsökkentés révén elmaradt bevételekre és a közműszolgáltatókat terhelő különböző adókra. 2013-14-ben nekünk is komoly nehézségeink voltak, mígnem megtaláltuk a választ az új kihívásokra, így elkerültük a veszteséget és tudtunk egy úgymond nonprofit jellegű működést produkálni. Cegléd vonatkozásában is azt várjuk, hogy az új üzemmérnökség, mint működési egység, alkalmas lesz a nonprofit jellegű működésre. Sok vízminőség javító és csatorna fejlesztési program zajlik a működési területünkön, amelyek összértéke meghaladja a 20 milliárd forintot. Ezekből a munkákból alvállalkozóként saját embereinkkel, eszközeinkkel 250-300 millió forint árbevételt szeretnénk elérni. Ezzel tudjuk az egyéb negatív hatásokat kompenzálni és év végére nullára kihozni az eredményeket.
– Az ügyfelek milyen változásokkal szembesülnek majd a következő hetekben? Melyek a legfontosabb tudnivalók?
– Fontos hangsúlyoznom, hogy az Ökovíz Nonprofit Kft. és a BÁCSVÍZ Zrt. között a kintlévőségek megvásárlására nem került sor. Tehát az eddigi vízszámla tartozásokat az Ökovíz Kft-vel kell rendezni. Amíg nem találunk saját ingatlant, addig az Ökovíz Mizsei úti telephelyének egy részét béreljük, valamint a Szolnoki úti irodaháznak is egy részét ügyfélszolgálatként, ahová várjuk az ügyfeleket víz- és csatornaügyeik intézésére. Már megkaptuk az ügyfelek törzsadatait tartalmazó adatbázist, amelyet tisztítás és tesztek lefuttatása után a számlázási rendszerünkbe feltöltünk. Ebben szerepel egy átadási mérőállás is, ami egy képzett érték, amelyet a korábbi fogyasztási és számlázási adatokból kalkulált az előző szolgáltató. Ügyfeleink a január végi vízmérő leolvasásokat követően februárban kapják először kézhez a mi számláinkat. Személyes díjfizetés nálunk nincs, ehelyett igyekszünk az elektronikus számlázás és a csoportos beszedés vagy átutalás irányába terelni a díjfizetést. Sőt, ügyfeleink honlapunkon bankkártyás tranzakcióval is kiegyenlíthetik a számlát. Mi egy innovatív, az újításokban élenjáró cég szeretnénk lenni, de a konzervatívabb ügyfelek elégedettsége is fontos számunkra. Aki ragaszkodik a papíralapú számlához, arra is van lehetőség, hogy így kérje a számlázást. A csekkjeinken hamarosan lesz QR kód is, ami okostelefonos alkalmazásokkal ugyancsak megkönnyíti a díjfizetést. Rendelkezik a BÁCSVÍZ Zrt. mobiltelefonos applikációval is, ami az ügyintézést segíti. Azon ügyfeleink, akik a havi diktálást választják, azok az erre megjelölt időszakban – minden hó 25-től hat napon keresztül – több formában is eljuttathatják az aktuális mérőállást: mobiltelefonon sms-ben, a honlapunkon keresztül, vagy központi telefonszámunkat hívva. Ehhez szükséges, hogy az ügyfél regisztráljon honlapunkon.
A társasházakat illetően fontos jogszabályi változások voltak, melyeket a szolgáltatók különböző módon reagáltak le. Ebben különbözik az Ökovíz és a BÁCSVÍZ gyakorlata. Arra kérjük a közös képviselőket, hogy igény esetén keressenek minket és kössenek velünk olyan megállapodást, amely biztosítja a mellékmérőkre történő számlázás lehetőségét. Ehhez az kell, hogy ezzel a gyakorlattal a társasházban valamennyi felhasználó egyetértsen, hiteles legyen minden mérő, és hogy a közös képviselő vállalja határidőre ezen mérőadatok begyűjtését és bejelentését. A nyitott kérdések tisztázására fórumot szeretnénk rendezni a közeljövőben, amelyre minden közös képviselőt hívunk és várunk. Mi nyitottak vagyunk minden olyan előremutató, akár újító javaslatra is, amely nem ütközik a vonatkozó jogszabályokkal és amennyiben az mindkét fél érdekeit szolgálja, készek vagyunk akár új gyakorlatot is bevezetni. Ezzel is szeretnénk biztosítani ügyfeleinket, hogy a BÁCSVÍZ Zrt. nem önkényesen, hanem ügyfelei érdekeit a középpontba helyezve szeretne szolgáltatni Cegléden is.
Névjegy
Kurdi Viktor, a BÁCSVÍZ Zrt. elnök-vezérigazgatója, 1974-ben született „vízműves családba”: édesapja épp születése évében lépett be a Vízmű Vállalathoz Kunszentmiklóson, ahol később rábízták az ivóvízellátás és csatornázás megszervezését. „Már gyerekként sok élményt szereztem a vízműben, jelentősebb beruházásoknál jelen lehettem, például általános iskolásként már láthattam egy víztorony felállítását, mely életre szóló élmény volt.” – ad választ a szakmaválasztásra a vezérigazgató. Így aztán nem volt kérdés, hogy Dunaharasztiba, a vízügyi szakközépiskola felé vette az irányt, majd a bajai vízügyi főiskolára ment továbbtanulni, ahol 1996-ban szerzett építőmérnöki diplomát. „Első munkahelyes vízműves vagyok.” – vall arról, hogy a BÁCSVÍZ Zrt-nél kezdte pályafutását. Először két évig gyakornokként, majd változó beosztásokban több területét megismerte a cég munkájának, 2005-ben pedig a fejlesztési és informatikai osztály vezetője lett. 2007-től áll a cég élén – a Társaság utóbbi 50 éves történetének harmadik – vezérigazgatójaként. Emellett 2010-13. között a Magyar Víziközmű Szövetség elnökeként irányította az ágazat érdekérvényesítését is, jelenleg ugyanitt alelnöki tisztet tölt be. A 40 éves vezérigazgató Kecskemét mellett, Helvécián él feleségével és három gyermekével.