– Kézenfekvő kérdés, hogy lesz valakiből sportrepülő?
– Szinte minden emberben benne van a repülés iránti vágy. A repülés sokkal nagyobb szabadságérzetet ad, mint például a motorozás és kevésbé veszélytelen.
– Ezt komolyan mondja?!
– Ha az ember betartja a szabályokat, akkor semmi baj nem lehet. Ennek kulcsa, hogy végigjárja a „pilótaiskolát”. Első lépés egy általános orvosi vizsgálat, majd leteszi az alapfokú „A” vizsgát, a következő szinten a „B” vizsgában már biztonsági elemek is vannak. Itt oktatóval együtt kell tanulni és vizsgázni a megrendezett vészhelyzetekben, hogy a váratlan körülmények esetén is biztonsággal tudjunk repülni és földet érni. Ezután következik a Pilóta 1. vizsga és csak ezután repülhet egyedül. A különböző vizsgákon aés a folyamatos rutinszerzéssel el lehet jutni addig, hogy utast is szállíthasson a repülős. Én éppen a tandemrepülős vizsgámra készülök. Visszatérve az ismeretek fontosságára: a repülés 60 % meteorológia, 40 % aerodinamika. Tudni kell a helyi légtereket, az áramlatokat, tudni kell mikor nem szabad felszállni… Ha ezeket megtanuljuk, akkor nagy baj nem lehet. A balesetek elenyésző része felszereléshiba, szinte mindig pilótahiba okozza a bajt, például ha nem elég gyakorlott még ahhoz, hogy tudja rossz időben, nagy szélben hogyan manőverezzen. Különösen veszélyes az erős, változó irányú szél, amitől a szárny instabillá válik, ilyenkor a repülős olyan spirálba kerülhet, amely ha nincs mentőernyője az utolsó útját jelenti. A repülés alapszabálya, hogy mindig legyen „B” terv, hogyan teszem le a gépet, ha valami beüt… Velem is történt már olyan, hogy a hátimotor meghibásodott és leállt…
– Mi volt a te legveszélyesebb helyzeted?
– A 90-es évek elején még ejtőernyőztem. Kétszer jutottam olyan helyzetbe, hogy a főernyőt le kellett oldani, mert nem nyílt ki, végül mentőernyővel értem földet. Ezért is váltottam a siklóernyőre, mert az sokkal biztonságosabb.
– Gondolom sokan felteszik a kérdést: milyen Cegléd a magasból?
– Csodálatos! Hatalmas szabadságérzetet ad a magasban lenni – a legtöbben ezért csináljuk! Szeretem az extrém kihívásokat, úgyhogy figurázni is szoktam, például spirálban „zuhanni”, egy biztonságos magasságban pedig kihozni a spirálból az ernyőt. De a repülős igazi jutalma a kilátás, a panoráma, amit nem lehet megunni, mert minden repülés mást ad. Cegléden 600 méterig lehet felmenni, a felett a Liszt Ferenc Repülőtér légifolyosója van. Cegléd – bár nem a Budapest-léptékben, de azért – nyüzsgő város, de fentről ez nem látható-hallható. Csak a fenséges nyugalom, békesség, a kertjükben tevékenykedő emberek, a szántóföldön békésen legelésző állatok látványa, a természet szépsége…