– Mi a pedagógiai hozzáadott érték, és miért fontos a családi háttér?
– A hozzáadott érték nem más, mint amit a pedagógusok, az intézmény tesznek hozzá ahhoz, ami a hozzájuk került tanulóban már eleve megvan. Ez az „eleve megvan” egyes iskolákban nagyon sok, másokban jóval kevesebb. A nagy hírű budapesti, megyeközponti iskolák a legjobb tanulók közül válogathatnak, igyekeznek a legtehetségesebb gyerekeket megtalálni. Ráadásul ezek a tanulók azok, akiknek a családi háttere is lényegesen jobb, mint kortársaiké, s ez további előnyöket jelenthet a tanulmányok során. Velük azért is könnyebb jó eredményeket elérni, mert eleve magas szintről indultak, plusz tanulmányaik közben otthonról is több segítséget kaphattak.
Éppen ezért mi úgy véljük, a tanári munkánkat nem pusztán azzal lehet mérni-értékelni, hogy milyen jók mondjuk a versenyeredményeink, hanem azzal is, hogy mit tudunk fejleszteni a hozzánk kerülő gyerekeken, fiatalokon. Az eredmények pedig azt mutatják, országos összehasonlításban megelőzünk sok központi gimnáziumot.
– A válasz egyszerű: rengeteg munkával. Emellett a szülők erejükön felül is segítenek bennünket, ez óriási támogatás. Azonban az iskola technikai felszereltsége elavult, majd 50 éve nem volt komolyabb felújítás, az épület folyamatosan romlik. Ha ez így is marad, nem tudjuk megtartani az eredményeinket.
– Ezt nem tudom és nem is akarom megmondani. Mi azért dolgozunk a gimnáziumban, hogy a városból s az egész kistérségből a tehetséges gyerekeket itt tartsuk. Ha azok a szülők, akik hozzánk hozzák a gyermekeiket, és 4-5-8 év után azt mondják, hogy megérte, nyugodtak lehetünk ─ s ez teljesen független a helyezésünktől.