Mindannyian tapasztaljuk, hogy a pénzzel kapcsolatos döntések részét képezik mindennapjainknak, és az első zsebpénztől kezdve egészen a nyugdíjas évekig életünk fontos velejárói.
A Kossuth Gimnáziumban régóta fontos feladatnak tekintik a pénzügyi és gazdasági kultúra fejlesztését, erről kérdeztük Gulyás Zoltán igazgató urat:
-Miért lényeges az iskolában a pénzügyi tudatosság fejlesztése?
-Egyértelmű a válasz: jóval egyszerűbbé és kiszámíthatóbbá válhatnak hétköznapjaink, valamint a jövőnk is, ha tisztában vagyunk a személyes pénzügyeinket érintő néhány praktikus dologgal, és tudjuk, hogy mikor, mire érdemes figyelnünk.
-Hogyan kezdték az ezzel kapcsolatos munkát? Mi volt az első teendő?
-Mivel a tantestület számára is új, ám fontos területről van szó, ezért először a kollégák felkészítésére helyeztünk hangsúlyt: 30, illetve 60 órás szakmai továbbképzéseken 9 tanár vett részt az utóbbi időszakban, például a mostani tanévben már 3-an voltak ilyenen. Ők a legmodernebb ismeretekkel, oktatás-módszertani gyakorlatokkal ismerkedtek meg, s így tudják a saját szakóráikon, többnyire játékos formában átadni a tudnivalókat. Bármilyen hihetetlen, de magyarórán ugyanúgy van erre lehetőség, mint például osztályfőnökin, nem is beszélve a matematikáról vagy a földrajzról.
-Kapnak segítséget külső, szakmai szervezetektől?
-A gimnázium tagja a Pénziránytű, az Econventio és a PénzSztár pénzügyi iskolahálózatoknak, ezektől tankönyveket, főleg elektronikusan elérhető szakmai tartalmakat kapunk. A következő hetekben közreműködünk egy digitális pénzügyi tananyag kipróbálásában, s az idén is részt vesz a gimnázium az Európában egyszerre egy időben 23 országban zajló „Pénz7” eseménysorozaton.
-Hogyan jelenik meg a mindennapi munkájukban a pénzügyi ismeretek átadása, és milyen eredményeik vannak?
-Nálunk a különböző tantárgyakban, integráltan jelenik meg a pénzügyi tudatosság fejlesztése, de pénzügyi szervezetek (pl. APEH, ÁSZ) munkatársai is tartanak foglakozásokat. Azokat a diákokat, akik ezekkel nem elégednek meg, várja a szakkör, többnyire ők jutnak el a pénzügyi versenyekre: például nemrégiben a „PénzSztár” országos középiskolai pénzügyi-gazdasági versenyen a gimis csapat az 1007-ből (!) bejutott a legjobb 32 közé; a Közép-európai Brókerképző Alapítvány tőzsdeversenyen két csapatunk 300-ból (!) a legjobb 20-ba jutott; a „Vigyázz, Kész, Pénz!” versenyen hatodikos és nyolcadikos csapataink jutottak tovább.
-Milyen további terveik vannak?
-Az érettségi után továbbtanulók közül sokan választják a közgazdasági-pénzügyi pályákat, a gazdasági karokat. Hogy őket még jobban tudjuk segíteni, a végzős intenzív matematika tagozaton heti 2 órában egyfajta pénzügyi matematikát fognak tanulni. Azt gondoljuk, ezzel jó lehetőséget kapnak a gimnazisták.