Vizsgálja a Ceglédbercel-Cserő és Cegléd állomások között január 2-án, hétfő este történt vasúti baleset okát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete (KBSZ). Honlapjukon részletesen közölték a vonatbaleset mozzanatait, közleményük az alábbiakban olvasható:
“Hétfőn, január 2-án 18 óra 55 perckor, a Budapest-Cegléd-Záhony fővonalon, Ceglédbercel-Cserő és Cegléd állomások között a nyílt pályán, a Záhonyba tartó 616 sz. InterCity vonat nekiütközött az előtte lévő, Ceglédig közlekedő 2846 sz. személyvonatnak. Az ütközés következtében egy személy súlyos, 4 személy könnyebb sérülést szenvedett, mindkét szerelvényben és az InterCity vonat mozdonyában jelentős anyagi kár keletkezett.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet ügyeletére az eseményt a MÁV Zrt. jelentette be.
A több mint 4 órás helyszíni szemle, a helyszíni tanú meghallgatások, és a mozdonyok adatrögzítőiből kinyert adatok alapján a baleset lefolyása az alábbi volt.
A 2846 sz. vonat mozdonya Budai út megállóhelyen szolgálatképtelenné vált műszaki meghibásodás miatt. A forgalom lebonyolításáért felelős személyzet úgy döntött, hogy a személyvonat mögött közlekedő 616 sz. InterCity vonat fogja betolni a 6,5 kilométer távolságra lévő Cegléd állomásra a meghibásodott szerelvényt.
Az InterCity ráállt a személyvonat végére, a vonatbefolyásoló berendezést a mozdonyvezetők mindkét vonaton olyan üzemmódba kapcsolták, amely legfeljebb csak 40 km/ó sebességet enged meg. Az InterCity megkezdte a meghibásodott szerelvény tolását Cegléd felé. A vonatok közel 40 km/ó sebességre gyorsultak fel.
700 méter megtétele után az InterCity vonat mozdonyvezetője a tolást megszüntette, és kissé lemaradt a személyvonat mögött. A személyvonat mozdonyvezetője az enyhén lejtős pályán megpróbálta a sebességhatár alatt tartani a szerelvényét, a vonatbefolyásoló berendezés azonban a 40 km/ó sebesség elérését érzékelte, ezért automatikusan vészfékezést kezdeményezett. Az InterCity vonat mozdonyvezetője amikor észlelte az előtte lassuló vonatot, gyorsfékezést alkalmazott, de ennek ellenére 33 km/ó sebességgel nekiütközött a fékezés miatt már csak kb. 13 km/ó sebességgel haladó személyvonatnak.
A helyszíni szemlével párhuzamosan a KBSZ Vizsgálóbizottsága megkezdte a további adatgyűjtést is. Folyamatban van a vonatok személyzete és a forgalomirányító személyzet közötti beszélgetést rögzítő hangfelvételek, illetve Cegléd állomás biztosítóberendezése által rögzített adatok beszerzése. Ezek kiértékelése az elkövetkezendő napokban történik meg.
A Vizsgálóbizottság a továbbiakban adatgyűjtést és elemzést fog végezni arra vonatkozóan, hogy a vasúti utasításrendszer milyen előírásokat tartalmaz ilyen esetekre, a személyszállító vonatok utasainak menekítésére az eseményt követően milyen intézkedések születtek és, hogy milyen egyéb emberi és szervezeti tényezők járulhattak hozzá közvetlenül és közvetett módon a baleset bekövetkezéséhez.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet megállapításai alapján, amennyiben azt szükségesnek látja, biztonsági ajánlásokat fog megfogalmazni a hasonló események bekövetkezésének megelőzése céljából.
A Közlekedésbiztonsági Szervezet a baleset sérültjeinek mielőbbi felépülést kíván!”