A Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskola arculatát immár 62 éve az ének- zenei oktatás határozza meg.
Iskolánk egyike azoknak az intézményeknek, amelyek a mai rohanó, elgépiesedett világunkban megpróbálják őrizni a Kodály Zoltán által kijelölt zenei, pedagógiai hagyományokat, melyek elsődleges célja az érzelmi intelligencia kialakítása a művészeti nevelésen keresztül. A Kodály-módszer nemcsak zenetanítási mód, hanem a teljes személyiség átgondolt fejlesztése.
Az ének-zenei jelleget már első osztálytól az ének-zene órák magasabb száma, az órarendbe beépített néptáncoktatás, a furulyázás tanítása, harmadik osztálytól az aktív kórusélet biztosítja.
Tanítványaink az iskolai évek alatt semmivel össze nem hasonlítható, egész életre szóló művészi élménnyel gazdagodnak, s ennek nemcsak befogadói, hanem aktív résztvevői is.
Ennek létjogosultságát bizonyítják kiváló eredményeink, melyekkel tanulóink évről évre öregbítik iskolánk hírnevét.
Színvonalas közismereti oktatással igyekszünk megfelelni az új évezred kihívásainak, korszerű ismeretekkel vértezzük fel tanítványainkat.
Alsó tagozaton az írást, olvasást hagyományos, szótagoló-elemző módszerrel tanítjuk. Első osztálytól az angol vagy német nyelvvel és az informatikával ismerkedhetnek tanulóink.
A 2017-18-as tanévtől az eddigieken kívül a mozgásfejlesztést, az úszásoktatást is beépítettük pedagógiai programunkba a heti öt testnevelés órán belül. A mozgásfejlesztéses testnevelés órán kiemelt figyelmet fordítunk a testkép, térbeli tájékozódás és a kognitív gondolkodás fejlesztésére, valamint a mell- és a gyorsúszás alapjait sajátíthatják el a tanulók.
Ezeknek a területeknek a fejlesztése pozitív hatással lesz az írás, olvasás tanulására, a matematikai gondolkodásra,
Így iskolánkban a gyerekek kiemelt oktatásban részesülnek mind a zene, mind a sport terén.
Gerald Hüther professzor, aki az egyik legismertebb német agykutató és neuropszichológus, egyik cikkében közérthető módon elmagyarázza, mi történik a gyerekek agyában, amikor tévéznek vagy számítógépeznek:
„Csak az tudja kognitív képességeit kibontakoztatni, akiben kialakul a megfelelő testérzet. Amint egy gyerek a tévé előtt ül, nem érzi többé a testét. Nem mászik, nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt nem mászik fára sem – azaz nem a testének tanulásával tölti az időt. Az egyik legcsodálatosabb testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a gyermek agyának olyan virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia, hogy hajszálpontosan a megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb finommotorikus gyakorlat és ugyanakkor ez a feltétele minden későbbi, nagyon differenciált gondolkodásmódnak is.
Ráadásul az éneklés esetében egy nagyon komplex kreatív teljesítményről van szó. Hiszen a gyereknek az egész dalt fejben kell tartania ahhoz, hogy egzakt módon a megfelelő időpontban eltalálja a megfelelő hangot. És a kórusban megtanul alkalmazkodni is a többiekhez – ami a szociális kompetencia egyik feltétele.”
Az értékekben és emberben gondolkodó kodályi elveket követve a Ceglédi Táncsics Mihály Általános Iskolában elsődleges célunk nem zenészek nevelése, hanem érett, gondolkodó embereké.
Intézményünkben jól felkészült, gyermekszerető pedagógusok közvetítik a korszerű ismeretanyagot, az egyetemes erkölcsi értékeket. Kiemelt pedagógiai feladataink közé tartozik a közösségépítés és a személyiségformálás.
Hagyományaink megőrzése mellett igen jelentősek kezdeményezéseink, az óvodai foglalkozások, amelyeken az iskolánkba készülő ovisok és szüleik zenei játékokon, gyermekdalokon keresztül megismerkedhetnek tagozatunk értékrendjével, szellemiségével minden hétfőn 16.30 órától. A foglalkozásokat Dr. Nagyné Kecskeméti Ágnes ének-zene tanár és Kissné Pataki Andrea tanítónő tartja.
A leendő elsősök meghallgatását 2017. április 10-én és 11-én du. 14.00 – 17.00-ig tartjuk a Táncsics Mihály Általános Iskola Eötvös téri épületének földszint 5. termében.
A jelentkezőket Dr. Nagyné Kecskeméti Ágnes ének-zene tanár és Kissné Pataki Andrea tanítónő várja. A jelentkezésnek nem feltétele a zeneovis foglalkozásokon való részvétel.