14.9 C
Cegléd
2025. április 21. hétfő
spot_img

„Átköszöntő” az Arany-év kapcsán

Surányi DezsőMég élénken él emlékezetemben, amikor a kőrösi Arany János Társaság meghívott, tartanék-e előadást a költő természetismeretéről. Az előadást az internet is őrzi, amiből csak néhány érdekesebb részlettel igyekszünk tiszteletünket kifejezni a költőóriás iránt. 1817. március 2-án született Nagyszalontán. Idén a jeles évforduló kapcsán a Honismeret 2017. évi 2. száma is java írásait neki szentelte. Az egyikben szellemes megjegyzés olvasható: mi lett volna a nagykőrösi évekből, ha nincs a tragikus végű szabadságharc és üldöztetés…

E megfontolásoknak papírra vetése inkább legyen az irodalomtörténészeknek és történészeknek a dolga. Viszont a természettudományos vizsgálódás sem kevésbé érdekes, bizonyítva azt, hogy egy vers, elbeszélő költemény, vagy éppen hosszabb prózai írás természetrajzi elemei mennyi megfigyelést és tudást kívánnak.

A következő sorok, akár ma is papírra kerülhetnének: „Részeg ember ez a világ: /Ötször, hatszor egy nyomba hág; /Kész ugorni hegyen-völgyön /S felbukik a sima földön.” (A világ 218.) – A XIX. századtól a XXI. századig ismétlődő háborúkra is érthetjük. Nem volt elég kifolyt vér, hogy ne folyjék újból? Legalább gondolkodásban olyan korú lehetne az emberiség, mint volt Arany János, amikor a margitszigeti tölgyek alatt merengett az életről, s az elmúlásról…

A természet ismeretének jellemzőit a következőkben foglalhatjuk össze: 1. A szülőföld (és az Alföld), általában a magyar tájak (folyók, hegyvidékek); mind együtt a vidék igaz szeretete; 2. A magyar népélet hiteles ábrázolása (tanyai ember, betyár, csikós, juhász, kocsmáros stb.); 3. Általában pontos növény- és állatfaj leírások, természetrajzi ismeretek bizonyossága, de a népdalok vagy Tompa modorában való leírások nem jellemzők verseire; 4. Az alkotásai természeti képekkel mégsem túldíszítettek; 5. Viszont jellemző a személynevekben való üzenetei (laboda, aloé, szajkó, páva stb.), amelyek legtöbbször metaforákban jelenik meg.

Ki ne ismerné a Toldi kezdő sorait, amely tökéletesen jellemzi a síkvidéki aszály gyötrő hatásait. „Ég a napmelegtől a kopár szík sarja, /Tikkadt szöcskenyájak legelésznek rajta: /Nincs egy árva fűszál a tors közt kelőben,…/” (Toldi I. ének 1. vsz.)  Ilyenkor egy csárda hűvös enyhesége, még ha nyomorúságos és düledező, mégis szinte csábítja az arra vetődőket: „Szennyes is, rongyos is volt az öreg csárda, /Oda illett volna Hortobágy síkjára. /Egy szomorú kútágas ácsorgott előtte…” (Toldi X. ének 15. vsz.) A betyárok betyárkodását hajazza a szarka, amelyet Arany tréfás sorokban mutatott be: „Turgudorgod mirgit forgogargadtárgál: /Argadórgósorgom margarargadtárgál? / Targakargarorgodj hárgát korgomarga, / Irginerger arga porgokorgolbarga.” (A Jóka ördöge 5)

Ha van nyomorúságos ebéd, az a Bolond Istókban olvasható. „Ebédre vackort és kökényt szedett / S egész nap elcsatangolt a Nagy-erdőn, / Olvasni fűbe ha telepedet..” (Bolond Istók II. 47. vsz) Viszont a gyümölcsfogyasztásra szentenciát is olvasunk: „Mint a fa, mely döltében egy / Férges gyümölcsöt eldobott! /Hagyjátok ott…” (Katalin 10. 702) A bólogató eperfára talán mindenki emlékezik tanulmányaiból, viszont az elporladt magyar ősmítoszok egyike bizonyosan a diófa, ezt Arany sem hagyja említés nélkül: „Ő fejti meg a szent diófa /Héján levő irásokat…Fönsíkon áll a nagy diófa, /Vész és idő ellen megóva, /Idő és vész dacára ép; /Annak körébe gyűlt a nép.” (Az utolsó magyar 4, 6)

Egy komondor portréja

Természetesen a Toldi eposz aranysakálja sem maradhat említetlenül, vagy a tanyavilág kedves és felettébb hasznos – egyébként ősi – kutyafajtái: kuvasz, komondor, puli. Szinte ugyanúgy találkozik egymással szemben az amerikai jövevény, a pulyka és Ázsia ékessége, a páva is, előbbi hétköznapi ételek forrása, de a páva már nem a forradalmat, hanem a szépséget és a házőrzést szolgálja.

Szent László füve

Találékony a költő, mikor az özönvizet, budai kutyavásárt és az áloé virágzását képzavar nélkül képes összekapcsolni. Talán a virágzást érdemes némiképp magyarázni, bár a leírás pontos. Ez a pozsgás növény, ha egyszer virágzott, elpusztul. Vagyis az idézett képsor az egyediségnek remek illusztrációja. „Egyszer volt özönviz, mióta a világ; / Egyszer nyit, száz évben, az áloe-virág; / Egyszer esett, mondják, kutyavásár Budán: /Egyszer a hős dádék romlása Nagy-Idán.” (A nagyidai cigányok I. 823.)

Még sok példát kínál a hatalmas aranyi életmű, de a fülemüle-perrel azért zárjuk a tisztelgő írásunkat, mert tetszik, nem tetszik – rémisztően igazat ír rólunk és nekünk, de talán senkiben sem fogalmazódik meg, hogy a költő hazafiatlan… „Emberemlékezet óta / Állott egy magas diófa… /A dió is odahulla, /Bölcsen eltűrt, le nem vága…/”Fütyül ez az én madaram!” „Kendé bizony az árnyéka!” /Se ide nem, se oda nem…” (A fülemile 300-303.)

ESDÉ
Fotó: SD fotók

A korábbi előadás elérhetősége…

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Illegális szemétlerakó mérgezi az Ugyer dűlőit

Óriási mennyiségű illegális hulladék gyűlt össze Cegléd határában, a...

Hamis aranytömbökkel csapták be áldozataikat

Hamis befektetési arannyal vertek át vásárlókat három öcsödi férfi...

Beépíthető hulladéktárolók a szemét diszkrét kezelésére

A lakásban kiemelt jelentőséggel bíró hely a konyha, hiszen...

Sikeres tavaszi szezonkezdet a Ceglédi VSE fitkideseinél

A Ceglédi VSE fitkidesei a tavaszi versenyszezont a III....

Ceglédi győzelem Veszprémben

Az elmúlt hetek ceglédi vereségei miatt rangadóvá avanzsált mérkőzésre...