Szakaszonként adják át az M4-es utat a kétszer két sávos közlekedésnek. A Budai útra való rácsatlakozással elkészült öregszőlői lehajtó komoly változásokat is hozhat a környék életében. A lehetőségekről dr. Ferenczi Norbert önkormányzati képviselőt kérdeztük.
Mekkora változás ez a településrész közlekedésének érdekében?
Egy olyan teljes értékű tehát mindkét irányból fel- és lehajtást lehetővé tevő csomópont készült el, amelynek nem volt a 4-es számú főútvonal mentén elődje. A vadonatúj beruházás nagyban javítja a fürdő elérhetőségét, megnöveli a környékbeli telkek értékét, megkönnyíti a helyiek közlekedési lehetőségeit és elgondolkodtatja a beruházókat a környékben rendelkezésre álló területek felhasználási módjairól. Nem csak a környék közlekedése, de a mindennapi életünk is nagyobb fordulat elé érkezett. Ezzel a beruházással végre nem csak régi adósságokat törlesztett a magyar állam – mind például a Budai út felújításával -, hanem teljesen új fejlesztést tett le az asztalunkra.
A Termálfürdő mellett, kinek jó még gazdasági értelemben ez a csomópont?
Jobb úton szívesebben közlekedik az ember, ez magától értetődik. Ha szívesebben közlekedik, akkor gyakrabban jön, és talán másoknak is meri ajánlani. Ugyanakkor ezek az igazságok, nem csak a turistákra, hanem az egyéb erőforrásokra is vonatkoznak, mégpedig a befektetésekre, az emberi erőforrásra is. Az Öregszőlő és a Budai út mezőgazdasági feldolgozóipar mellett döntően az idegenforgalom, és a vendéglátás terén alapozta meg a lehetőségeit. Komoly kínálat jelentkezik a fürdő környékén beruházásra váró vagy üdülő kialakítására alkalmas, vagy alkalmassá tehető telkekből. A gyorsforgalmi út – a Budai út felújítása mellett – ezeken a területeken keresletnövekedéssel jár majd, ami új munkahelyeket és a helyiek boldogulási lehetőségén túl új lakókat csalogat majd erre a vidékre. Ezek úttörői az olyan apartmanok, mint a Mandula és a Barackvirág. Az emelkedő kereslettel pedig fel fog menni a telkek ára is, amivel magukra és a környezetükre igényes vásárlók és beköltözők járnak majd együtt.
Mit gondol büszkék a helyiek arra, hogy megvalósult ez a beruházás, egyáltalán könnyebbé válik az életük ezzel?
Valljuk be őszintén egy kicsit furcsa volt arra kérni a budapestieket, hogy hajtsanak le a 4-es útról Ceglédbercelnél, ha a fürdőbe szeretnének jönni. Az új lehajtó egyenesen ide hozza a vendégeket és a belterületen lakókat sem zavarja az átmenő forgalom. A helyieket kelet és nyugat felé egyaránt azonnal gyorsforgalmi lehetőséghez juttatja az új úttípus megjelenése. Ezzel a fejlesztéssel a környék már nem Cegléd egyik félreeső vidéke, hanem a fővároshoz legközelebbi és infrastrukturálisan egyik legfejlettebb területe. Ez feltétlenül ok a büszkeségre, ami látszik Földi László képviselő úr és az én arcomon is, ha a kedves olvasó az interjúhoz általam ajánlott képre tekint.
Nem furcsa Önnek, hogy a lehajtó után nem újították fel a Budai utat a Fürdő utca csomópontjáig?
Valóban furcsa lenne, ha nem készülne el, de heteken belül hozzáfognak ehhez a szakaszhoz is. Más a kivitelező és forgalomtechnikailag is indokolt volt a két szakaszt szétválasztani. Ezért az időbeni különbözőség.
Van-e előnytelen oldala a beruházásnak, mire kell odafigyelnie a helyieknek?
2019 második felétől természetesen útdíjfizetési kötelezettséggel jár majd az M4-es igénybevétele, ezt nem szabad véka alá rejteni. Sokakat rosszul érintett a kapcsolódó kisajátítás, vagy telekalakítás, őket is meg kell érteni. Az Budai úti iskola előtt jobban kell vigyázni gyermekeinkre, ezért önkormányzatunk az iskola felőli buszmegállót saját költségén biztonságosabbá teszi, a magam részéről pedig figyelmeztető táblák kihelyezését fogom kezdeményezni.
Jelent-e ez az új helyzet előnyt a többi település, vagy településrész vonatkozásában az Öregszőlő és a Budai út számára?
Egy öregedéssel küzdő, de konjunktúrában lévő társadalomban az a település, vagy településrész élvez előnyt, amelyik több fiatalt, több családot tud önmagához vonzani. Az Öregszőlőben áhított közművesítésnek ez a kulcsa: teljesen be kell lakni a területet.
Ha az elkövetkező időkben költözni, vagy otthont létesíteni kívánó fiatalok teszik fel maguknak a kérdést, hogy a csomópont egyelőre olcsó környékére, vagy a város déli, vagy keleti „végeire”, esetleg távolabbi kistelepülésre költözzenek-e, úgy a közlekedési lehetőségek javulása, a munkahelyekre való eljutás könnyebbsége bizonyosan előnybe hozza majd a Budai út és az Öregszőlő területét.