Két hete véletlenül tévedtem a Klubba, már telesen elfelejtettem, hogy február végén felraktuk és megnyitottuk Náday-Tauber Aliz kiállítását. Azóta lógtak ott a képek-3 hónapig árván!
Évtizedes hagyomány, hogy a diákok munkáiból tárlatokat rendezünk a Kossuth Gimnázium Klubjában. Tavasszal a vírushelyzet miatt, Csányi Anna 11. d osztályos, vizuális kultúra faktos, a Tetz Alapfokú Művészeti tanulója nem tudott kiállítani, de áprilisban Tábori László szabadidő szervező segítségével az Iskola közösségi oldalára kerülhettek grafikái. Mintha alkotójuk megérzett volna valamit a közelgő veszélyből, depresszív, helyenként önmarcangoló hangulatúak voltak ezek a képek. Szerencsére játékosabb kedvű kollázsok is kikerültek Anna kezei alól.
Ebben a tanévben szinte minden óra után mutatott nekem rajzot Kovács Bence (Aliz osztálytársa), de a karantén idején is küldött „privátban” párat. Ritka dolog manapság, hogy fiú ilyesmire adja a fejét, így rögtön „lecsaptam” Rá és online tárlatot ajánlottam. Fegyverek tűélességű képei, autók, szuperhősök portréi-feliratokkal a kedvenc témái. Gondos arányérzékkel, aprólékos tónusozással készültek a vázlatfüzetbe. Május hónaptól láthatók.
A Nemzeti Tehetség Központ általam gondozott olyan talentumokat, akiknek a tanulási körülményei nem mondhatók átlagosnak. Pál Csenge munka mellet végezte a 12. évfolyamot, levelezőn, ráadásul lakásgondokkal küzdve járt Ceglédre képzőművészetet tanulni- a célját a vizuális kultúra érettségivel elérte. Munkáin sokszor érezhető a küzdelem, de fantázia ihlette képei már kikapcsolódást jelentettek számára. A kilencedikes Bognár Eliza előbb megismerkedett a telefonos szerkesztő programokkal, majd újult erővel kezdett mesteri sorozathős, illetve állat portrékat festeni, melyhez elnyerte a tehetségközpont anyagi támogatását is. Ezt önzetlenül megosztotta rászoruló társával. Kettőjük portfoliója június elején kapott nyilvánosságot és rögtön hihetetlen népszerű lett.
A Gimnáziumban dolgozik a Tetz Alapfokú Művészeti Iskola csoportja – normál helyzetben a 21-es terem a bázis. Ott rendelkezésre áll minden eszköz a szakmai fejlődéshez. Március közepe óta inkább a Szülők segítőkészségén és kreativitásán múlott, hogy tudtunk-e online foglalkozásokat tartani. Otthon, a környezetünk legegyszerűbb, legelérhetőbb momentumait elemeztük, rajzoltuk, festettük, fényképeztük, sőt Pető Luca filmet forgatott (idővonalán elérhető). „Bennmaradni a rendszerben” címmel láthatók a főművek mindkét iskola profilján, és arról a kitartó munkáról árulkodnak, amelyet a közel harminc résztvevő végzett hétvégébe, vagy éjszakába nyúlóan. Képünkön Révész Nóra (13) ízeltlábúakról szóló munkája. Az alsós, felsős általános iskolások, középiskolások és felnőtt érdeklődők maguk választhattak témát és másfél hónapnyi, ötletelő, tervező, esetenként számítógépes modellező, illetve megvalósító munka után magas szintű eredményhez jutottak. Persze elfogult vagyok, de ezt a véleményt (látva a kiállítás anyagát) Kissné Breczek Margit vizsgaelnök fogalmazta meg június 26-án, az alap és záróvizsgán. Bakos Rózsa kártya-projektjét és bemutatását az OKJ-s tanfolyamok végzős-minőségéhez hasonlította, Kónya Nóra és Morvai Barnabás portfólióját, feleletét és helyszínen készült festményét jelessel értékelte. Köszönet a Művészeti Iskola vezetésének és dolgozóinak az egész éves segítő figyelmükért!
Interneten át is el tudtunk jutni a közönséghez, hálásak vagyunk a visszajelzésekért!
Rónai Gábor tanár