Az elektromos autók töltése a mai napig nagy kérdés az átlagos vásárlók körében, pedig manapság már több megoldás közül is lehet válogatni. Vannak otthoni megoldások, mint a saját töltőoszlop vagy fali töltő, de rengeteg nyilvános töltőállomás is elérhető. Természetesen több mindenre is oda kell figyelni töltés során, mint például a kábel és a csatlakozó típusára.
Milyen kábeltípusok vannak?
Az elektromos autókhoz kapható kiegészítők, töltők egyre gyorsabban fejlődnek. Ma már számtalan terméket lehet elérni, amihez elég csak ellátogatni például az eautotoltokabel.hu oldalára és máris láthatjuk a hatalmas kínálatot. Töltőkábelekből két fő típust különböztetünk meg: a Mode 2 és a Mode 3. A Mode 2-ből már rengeteg változat érhető el, az egyik legjobb példa rá az elektromos autókhoz kapott gyári töltőkábelek, amelyeket otthoni, hagyományos konnektorokhoz is lehet csatlakoztatni. Az autónak 10 amper erősségű áramot biztosít, amit biztonsági okok miatt korlátoztak le ennyire, hogy egy váratlan vészhelyzet esetén a gyengébb teljesítményű aljzatról is gondtalanul történhessen a töltés.
Fontos, hogy hosszú távon nem szabad a Mode 2-es típusú töltésre hagyatkozni, mivel a hagyományos konnektorok nem éppen ekkora terhelésre lettek tervezve. Ha nem váltunk, azzal azt kockáztatjuk, hogy valamilyen kellemetlenség történik vagy akár balesethez is vezethet. Továbbá arra is oda kell figyelni, hogy csak védőföldeléssel rendelkező konnektort szabad használni, hosszabbítóhoz vagy elosztóhoz tilos csatlakoztatni a töltőkábelt.
Ezek a kábelek általában Type1 vagy Type2 csatlakozóval rendelkeznek, de vannak már olyan, fejlettebb modellek, amelyek CEE ipari csatlakozót használnak, így a kábel teljesítménye elérheti a 22 kW-ot is.
A másik típus a Mode 3, amit szokás utcai gyorstöltő kábelnek is nevezni. A nyilvános töltőállomások nagy része ilyen kábelt használ, mivel ezekkel sokkal nagyobb teljesítményt lehet elérni.
Milyen csatlakozókkal találkozhatunk?
Kettő típust már említettünk is, a Type1-et és a Type2-t. A Type1 egy fázison maximum 7,4 kW teljesítménnyel bír tölteni, ezzel szemben a Type2 már 3 fázison keresztül is. Előbbi az ázsiai szabványoknak felel meg, utóbbi az európainak. Ezenfelül még találkozhatunk kombinált töltőkkel is, amelyek támogatják az AC és DC töltést is egészen 170 kW-ig, de a gyakorlatban ez 50 kW környékén van. Érdemes még megemlíteni a CHAdeMO és a Tesla Supercharger változatokat is.
Vásárlás előtt érdemes tájékozódni
Az interneten rengeteg információ található a témában, olvassunk utána nyugodtan az adott járműhöz ajánlott kiegészítőknek. Könnyű eltévedni a különböző csatlakozók és kábelek között, így ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, mindenképpen kérjük ki szakértő segítségét, aki tud tanácsokat adni a megfelelő termék kiválasztásához.