A ceglédi utcákon, tereken sétálva már senki nem veszi észre egy-egy ház, középület falának lábazati részéből kiálló 5-10 cm átmérőjű fém gombokat. Ezeknek a fém tüskéknek látható végén általában MJ (magassági jel) jelölés és néha számok vannak. Ezek a tengerszint feletti magasságot jelölték és évtizedeken keresztül a szintezés, magasságmérés eszközei voltak.
Minden földrajzi magasságmérés alapja, hogy legyen egy fix pont, amihez a többi magasságot hozzá tudják mérni. Ez a fix pont a tengerszint. Az első országos szintezést nálunk a bécsi Katonai Földrajzi Intézet végezte 1873 és 1913 között. Alapszintfelületnek az Adria középszintjét választották. (A trieszti Molo Sartorionál 1875-ben mért érték). Ezzel párhuzamosan magassági főalappontokat jelöltek ki a Monarchia területén.
A mai Magyarország területére egy főalappont (szintezési ősjegy 173.8385 m.) esik Nadap (Fejér vármegye) község határában. Ezen a területen a gránit alap nagyon stabil, ezért lehetett kiindulási pont. (A közúti hálózatban ez a pont a 0 km a Lánchíd budai hídfőjénél) A főalappontokhoz képest bemért másodlagos alappontokat helyeztek el a városok és falvak olyan épületein, amit állandónak gondoltak. Elsősorban templomokon és fontos középületeken.
Nálunk, mint mindig, közbeszólt a történelem. 1960-ban a keleti blokk országai – nem kis kavarodást okozva – a Balti tenger alapszintjére tértek át. Ez a szint 67,47 cm-el magasabban van, mint az Adriai tengeré, igy minden magasság ennyivel lecsökkent. Igy lett a Kékestető 1015 m-ről 1014 m. A Szovjetunió „ellopott” közel 1 métert az ország legmagasabb pontjáról. Az oroszokkal mindig csak bajunk volt. Ez sem tartott sokáig. 1994-ben új magassági rendszert vezettek be Európában. Az amszterdami közép tengerszint lett a kiindulási pont, ami 14 cm-el mélyebben van, mint a balti. Áttérésünk folyamatban van.
Néhány – az első szintezésből megmaradt – másodlagos alappont Cegléd belterületi épületein, fellelt állapotban: Katolikus templom, Református templom, Evangélikus templom, Rákóczi út eleje, Vasútállomás, Volt zsidó templom, Bercsényi út közepe.
Befejezésül a téma egy érdekes története Madar Lajos földmérő mérnök után: A vasútőrház egyenruhás felvigyázójának nyomatékosan felhívták a figyelmét arra, hogy nagyon vigyázzon a magassági jelre. Teltek az évtizedek a vasutas nyugdíjba készült. Kivette a vasat az őrház falából, besétált vele a városi elöljárósághoz, mondván ő sokáig böcsülettel vigyázott rá, mostantól őrizze más.
Péter Aladár