Az élet néha érdekes meglepetéseket produkál, olykor olyan helyeken bukkanhatunk múltunk egy-egy már elveszettnek hitt emlékére, ahol a legkevésbé számítunk rá. Ilyen eset volt az is, amikor nemrégiben egy rövid híradásból értesültem arról, hogy egy Ipoly-völgyi településen, a szlovák határnál található Letkés faluban a mai napig fellelhető az egykori Ceglédkörnyéki Gazdasági Vasút (CGV) egyik kocsija. Kicsit utánajártam az ügynek, s hamarosan kibontakozott előttem a CGV G 201, később MÁV G 1373 pályaszámú fedett vagon életútja.
A G 201-es pályajelű kocsit az 1926-os esztendő végén szállította Ceglédre a fővárosi Laufer József-féle Magyar Kötélpálya Gyár rt. a helyiek által csak Cérnán Guruló Vacaknak becézett kisvasút megnyitására. Egész aktív életét Cegléden töltötte, túlélte a háborút, majd a CGV államosítását is, amikor a vasúttal együtt a MÁV állagába került. Ekkor kapta a G 1373-as pályaszámot. 1973 szilvesztere, a vasútvonal megszűnése után a Cegléden feleslegessé vált gördülőállományt az akkori szokások szerint a MÁV szétosztotta a még üzemelő keskeny nyomközű vasutai között. A G 1373-ast Szobra szállították, ahol azonban nem volt szükség a zárt kocsiszekrényű vagonra, mivel az a Gazdasági Vasút a márianosztrai kőbányában kitermelt követ speciális vagonokban hordta a nagyvasúti állomásra, illetve a Duna-parti kikötőbe. A szétbontásra ítélt járművet azonban a vasút egyik mozdonyvezetője megvásárolta, majd letkési telkének végén található pincéje fölé helyezte el. A szerszámoskamraként igénybe vett kocsiszekrényért a férfi cserébe egy havi fizetését hagyta a MÁV pénztárában. A jármű kissé elnyűtt, de még elfogadható állapotban ma is ott van, remélhetően a két faluval arrébb üzemelő Kemencei Erdei Múzeumvasút lelkes aktivistáinak sikerül megmenteni, s ha nem is eredeti lakhelyén, Cegléden, de láthatjuk majd felújított állapotában.
Az első képen az ominózus kocsi még teljes pompájában látható, a felvételt dr. Károlyi Zsolt készítette a ceglédi fűtőházban nem sokkal a vasút megszüntetése előtt. A másik képet mely a vagont mai állapotában mutatja, Pavletits Péternek köszönhetjük.
Tasnádi Tamás