3.1 C
Cegléd
2024. október 18. péntek
spot_img

Fiatal Alkotók Műhelye – újratöltve

Egy hely…

… ahol önmagad lehetsz,

… ami hiányt pótol,

… ahol lehet nem egyedül lenni,

… ahol közösségre találsz!

A Fiatal Alkotók Műhelyét (FIAM) Sárközy Erzsébet festőművész hívta életre 2008-ban Patkós Irma színművésznő Hollós utca 20. szám alatti házában. A művészeti egyetemet végzett volt tanítványokból és művészbarátokból megalakuló oktatói kör Sárközy Erzsébet vezetésével kidolgozta azt a pedagógiai módszertant, ami egyedivé tette az Alkotóház szakmai tevékenységét nem csak ceglédi, hanem a térség művészeti iskolái és szabadiskolái között.

“Sárközy Erzsébet tanítványa voltam kezdetben és a saját műhelyébe, a Bagolyvárba jártam hozzá. Már művésztanárként dolgoztam Kecskeméten, amikor Erzsi megkért, hogy beköltöznék-e a fotolaborommal a Hollós utcai házba. Készítettem rajzokat a ház akkori állapotáról, és közös ötletelés után terveztem meg a logót is. A logót fiaink inspirálták és a tudás gyümölcsét szimbolizálja, amit a FIAMban el lehet sajátítani.” – Tóth Mariann, grafikus.

„Hála a csodálatos csapatnak, akik a FIAM-ot anyósom, Sárközy Erzsébet betegsége és halála óta életben tartották, hatalmas erőt kaptunk és úgy döntöttünk, a Műhelynek maradnia kell. A FIAM egy hatalmas kincs, aminek aligha van párja. Összeállt egy új kuratórium, aminek tagja lettem, és egy fantasztikus tanári csapat. Egy igazi, támogató, inspiráló közösség dolgozik azon, hogy a ceglédi fiataloknak legyen egy olyan hely, ahol minőségi művészeti foglalkozásokon vehetnek részt. Ahol fontosabb az alkotás megélése és szabadsága, mint a teljesítmény. Ahol fiatal alkotóink menedékre lelhetnek.”Farkasházi Réka, színésznő, műsorvezető, színház- és drámapedagógus, szinkronszínész.

A kisiskolás korcsoporttól a fiatal felnőttekig kínált művészeti tanulmányokat folytatók egy komplex, más művészeti területeket is felölelő oktatásban részesülnek. A képző- és iparművészeti, a művészet- és kultúrtörténeti tartalmakkal átszőtt feladatok a gyermekek szemléletmódját formálják, nyitottá teszi őket. A kreativitásuk és problémamegoldó-képességük fejlesztése az Alkotóház tehetséggondozó szemléletű programjának köszönhető.

A klasszikus rajzi készségek fejlesztésén túl a különböző művészeti műfajok (grafika, festészet, stb) megismerésével, az új médiumok és önkifejezés lehetőségeivel nemcsak a manuális készségek, hanem a gondolkodásmód és a személyiség is fejlődik.

Az oktatói tevékenység kis létszámú csoportokban (6-8 fő) valósul meg. A művészeti alkotóprogram célközönségét elsősorban a ceglédi és a környező települések általános- és középiskolásai, valamint fiatal felnőttek alkotják.

Az alkotóház legfontosabb célkitűzése az, hogy minden, az oktatásban résztvevő gyermek és diák az egyéni karakterének megfelelően fejlődhessen és megismerje önmaga alkotói készségeit, hogy a művészetpedagógusok felismerjék és támogassák a tanítványok fejlődési lehetőségeit és kibontsák a bennük rejlő egyéni szemléletmódot. Az eddigi működés során jó gyakorlatnak bizonyult, hogy a különböző művészeti területek összekapcsolásával olyan élményhez juttatták a diákokat, ami a személyiségüket és a világlátásukat sokrétűvé és gazdagabbá tették.

Az elmúlt években a kollégák egy egymásra épülő oktatási programot dolgoztak ki, amelynek eredményeképp többen felvételt nyertek a különböző művészeti közép- és felsőoktatási intézményekbe.

“Hatéves koromtól érettségiig jártam Erzsi nénihez rajzolni. Mindig azt mondta, hogy én voltam a legfiatalabb és legkisebb tanítványa. Azért járhattam hozzá, mert képes voltam végigülni két órát és telerajzolni egy A3-as lapot. Az Erzsi néni által megteremtett műhely húzóereje felnőttkoromban is megmaradt, hiányzott a rajzolás, így 13 évvel a Bagolyváras évek után, tavaly újra elkezdtem rajzolni a FIAMban, Tóth Mariann csoportjában. Mariann rengeteget segített a portfólióm összeállításában és így idén sikeresen felvételiztem a KREA Design Iskolába. Most munka mellett végzem a hároméves művészeti grafikus képzést.

A FIAM számomra a nyugalmat jelenti. Itt találom meg az elmélyülést abban, amit éppen festünk. Aktivizálódik több érzékszervem is: az illatok – ceruza, szén, pasztell, papír – és a hangok, ahogy húzom a ceruzát a papíron. Nekem ez a felszabadulás a hétköznapi mókuskerékből. Teret kapok, hogy máshogy nézzek a világra, észrevegyem például, hogy egy épület tetején milyen szép dísz van, amit mellett egyébként sokszor elmegyünk, mert mindig csak lefelé vagy előre nézünk. Azóta éledtem újra, hogy visszamentem a FIAM-hoz.” – Fehér Cecília.

Anyukám, Herczeg Judit a 90-es években Sárközy Erzsébet tanítványa volt a Ruhaipari Technikumban. Én 10 évig jártam a Műhelybe, ahol családias közegben rengeteget tanultam különböző tanároktól (Zakar József, Somos Gyula). Jelenleg a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakára járok Radák Eszter mesterosztályába. A Műhely falain belül elsajátított rajzi- és festészeti alapokra építve meg tudom valósítani a különböző művészeti koncepcióimat. Szüleim a mai napig kapcsolódnak a FIAMhoz, Patkós Irma néni kertjét rendszeresen szépítik az Oázis Kertészettel.” – Nándori Judit.

A kisiskolás korosztály számára biztosított foglalkozásaink célja, hogy a különböző képzőművészeti technikák sokszínűségével ismerkedjenek meg a vizuális nevelés során. Cél, hogy a mindennapjaikban és a foglalkozások során ért impulzusok hatására élményeiket és érzéseiket a képző- és iparművészet nyelvén primer módon, de a legkülönbféle eszközök segítségével, vizuálisan meg tudják fogalmazni. Cél továbbá, hogy az életkori sajátosságokra épülő órákon táguljon a fiatalok ismeretének tárháza, a közvetlen tapasztalatszerzés révén alakuljon ki bennük az épített és természeti környezethez való tudatos alkalmazkodás és annak védelmének készsége.

A grafikai, festészeti technikák, az agyagozás, a különböző anyagokkal való találkozás és azok felhasználásának bő tárháza fejleszti a szépérzetet, a vizuális kultúrát, valamint egyes feladatok témaválasztása segíti a helyi identitás erősítését. A foglalkozások kapcsolódnak egyes iskolai tantárgyakhoz, a Nemzeti Alaptantervhez, valamint hozzájárulnak a kulcskompetenciák fejlesztéséhez. A kisiskolás korosztály csoportjait Bodor Erzsébet és Gulicska Ágnes vezetik.

Már egészen kiskorom óta szeretek rajzolni festeni és gyurmázni. Egy éve jelentkeztem a Fiatal Alkotók Műhelyébe. Azóta nagyon sok új technikát tanultam a képzőművészet területén. Részt vettem a nyári táborban is. Nagyon jól éreztem magam. Több új barátot szereztem.Józsa Hanna, 12 éves

A 11-14 éves korosztály számára az életkori sajátosságokat figyelembe véve a képző- és iparművészeti technikák megismertetésén vagy annak elmélyítésén túl az önkifejezés és a tudatos vizuális narráció kialakítása, valamint – egyes esetekben – a valóság pontos leképezésének gyakorlata a cél. A megfigyelés, a látvány értelmezése és leképezése fontos eleme az oktatásnak, ugyanakkor – a közoktatás kínálta lehetőségeken túl – az új médiumokkal történő kísérletezés és az önálló felfedezés eredményeinek felhasználása is cél a vizuális önkifejezésben. A komplex világlátás és szemléletmód fejlesztése a különböző tudományterületek ismereteinek bevonásával történik. A korosztály csoportját Kernács Viktória vezeti.

A 14 éves feletti korosztály tagjai elsősorban olyan kifejezésmódra vágynak, mellyel saját maguk megismerésén túl a szűkebb és szélesebb közösségen belül is megmutathatják magukat, személyiségüket. Ugyanakkor a FIAM-ba járók legtöbbje a művészeti felsőoktatásba bekerülés céljával érkezik, akik nagy számban sikerrel is járnak. Ennek oka a művészi szemléletmód és ábrázolás alapjainak pontos ismerete, a kompozíciós gyakorlatok, az anatómiai tudás, az eszköz és anyaghasználat gyakorlata. A foglalkozásokat Somos Gyula festőművész és Tóth Mariann grafikusművész, a kísérleteken alapuló fotóműhelyt és labort Orosz Fanni képzőművész vezeti. Fanni cianotípia workshopjai nagy érdeklődést keltettek a nyáron. Fiatal alkotóink és Cegléd képzőművészetekre nyitott felnőtt közönsége is belekóstolhatott a régi fotográfiai technikák egyikébe.

A FIAM – korosztálytól függetlenül – lehetőséget kínál arra, hogy a kibontakozó egyéni látásmód kerüljön a középpontba és mindenki a saját személyiségének megfelelően fejlődhessen.A FIAM közösségi helyiségében rendszeresen művészettörténeti előadások, irodalmi felolvasó estek, könyvbemutatók, kiállítások valósulnak meg. A kerttel rendelkező alkotóház szabadtéri eseményeknek, koncerteknek és a „FIAM esteknek” is helyet ad tavasztól őszig. Ez utóbbin Nádas Péter, majd pedig Náray Tamás beszélgetett Sárközy Bencével.

A FIAM eseményeiről és foglalkozásairól további információt a FIAM Facebook oldalán (https://www.facebook.com/cegledifiam) és honlapján (https://fiamcegled.hu/) találhatnak.

A FIAM az a hely, ahol önmagad lehetsz, ami hiányt pótol, ahol lehet nem egyedül lenni, ahol közösségre találsz!

Zakar József, kuratóriumi elnök

 

 

 

 

 

 

 

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Cegléd “reménységei”

Az immár hagyományosan megrendezett Reménységek Kupáján 4 játékossal szerepelt...

A németországi költöztetés is történhet zökkenőmentesen

Az utóbbi években azt tapasztalhattuk, hogy egyre több ember...

Hajnali sokaság az iskola udvarán

Két ceglédi iskolából (Unghváry és Bem) több mint 100...

Tisza sziget Cegléden

Október 4-én került sor a Tisza Szigetek találkozójára Nagykőrösön,...

Megy vagy marad?

Október 10-én tesz esküt és kezdi meg munkáját a...