A „Hogy is van ez?” nevű oldal szavazást kezdeményezett a Ceglédi Panoráma Facebook fórumán a helyi közlekedési és parkolási helyzetről. A kezdeményezők szerint a városban jelentős problémát okoz a parkolóhelyek hiánya, hiszen körülbelül 17 000 személyautó van a lakosok birtokában.
A felvetett megoldási lehetőségek között szerepelt az egyirányú utcák kialakítása, amely a szervezők szerint növelhetné a parkolóhelyek számát és javíthatná a közlekedés biztonságát. A szavazáshoz több lehetőséget is megadtak, a résztvevők pedig szavazatokkal és hozzászólásokkal is kifejthették véleményüket.
A téma élénk vitát váltott ki, sokan konkrét utcákat is megneveztek, amelyeket egyirányúsítanának, míg mások inkább a buszközlekedés fejlesztését vagy a parkolási szabályok átalakítását sürgették.
Különböző vélemények az egyirányúsításról
Többen támogatták az egyirányú utcák ötletét, különösen a szűk, nehezen járható utcák esetében. Egy hozzászóló szerint például a Toldi utca, a Táncsics Mihály utca, a Vak Bottyán utca, a Bem utca, a Vitéz utca, a Dugovics utca és a Juhász Gyula utca is olyan helyek, ahol az egyirányúsítás biztonságosabbá és élhetőbbé tehetné a közlekedést.
Ugyanakkor akadtak olyanok is, akik szerint az egyirányúsítás nem oldaná meg a parkolási problémát, hanem inkább további közlekedési nehézségeket okozna. Egy hozzászóló például azt írta: „Így is hosszú percekig kering az ember a Táncsics környékén, mint a gólyafos a levegőben, a cseszett egyirányú utcák miatt. Értelmetlen és logikátlan az egész.”
Mások azt hangsúlyozták, hogy bizonyos utcák, például a Kossuth Ferenc utca nem lenne alkalmas az egyirányúsításra a buszforgalom miatt. „Ha a Kossuth Ferenc utca végig egyirányú lenne, a buszjáratot melyik utca vinné el a másik irányba? Szent Imre vagy a Rákóczi?” – vetette fel egy kommentelő.
Egy másik hozzászólás arra hívta fel a figyelmet, hogy az egyirányúsítás nem feltétlenül teremtene több parkolóhelyet, hiszen az utcákban így is mindenhol autók parkolnak: „Attól, hogy egyirányúsítják, még ugyanúgy minden oldalon autók parkolnak!”
Felmerült javaslatok a közlekedési helyzet javítására
Többen a helyi buszjáratok újraindítását vagy fejlesztését látnák a legjobb megoldásnak. „Jó lenne végre helyi buszjárat indítása! Kisebb lakosságú városokban is van városi busz, nem gondolnám, hogy egy ekkora településnél ez gond lenne. Ha igen, legyen tesztjárat, hogy eldőljön: használnák-e az emberek.”
Volt, aki ezt azzal egészítette ki, hogy nem az lenne a megoldás, hogy mindenhol parkolóhelyeket alakítanak ki, hanem a közösségi közlekedést kellene előtérbe helyezni: „Nem az a jövő, hogy a fán is kocsik parkolnak.”
A parkolási nehézségeket egyesek szerint az okozza, hogy a város belső része túlzsúfolttá vált. Egy hozzászóló így fogalmazott: „Az alap problémát kellene megoldani! Centralizáció van! A város közepét telepakolják mindennel, plusz házakkal, lakásokkal, lakókkal. Ez magában hordozza a gépjárműforgalmat és a parkolási nehézséget. A város belső területének beépítettségi szintjét kellene csökkenteni, és a külső részek ellátottságát javítani.”
Volt, aki a parkolási problémákért a társasházépítéseket okolta: „Verjétek el a port a társasházakkal mutyizókon! Elegendő parkoló megépítése nélkül kaptak engedélyt.”
Összegzés
A szavazás és a hozzászólások is jól mutatják, hogy a ceglédieket foglalkoztatja a közlekedési és parkolási helyzet. Az egyirányú utcák ötlete megosztotta a lakosságot: egyesek szerint ez segíthetne, míg mások szerint csak további gondokat okozna.
Sokan a tömegközlekedés fejlesztését szorgalmaznák, mások a belvárosi zsúfoltság enyhítését tartanák célravezetőnek. A közösségi média vitái alapján egyértelmű, hogy a városvezetés előtt komoly kihívás áll a közlekedési problémák megoldásában.