Több hír szólt arról, hogy az ország különböző pontjain komoly vízminőségi problémák tapasztalhatók. Időnként Cegléd térségéből is kapunk jelzést, mely szerint a felhasználók nem találják megfelelőnek az ivóvíz minőségét. A BÁCSVÍZ Zrt. főtechnológusát, Dr. Harnos Szabolcsot kérdeztük arról, hogy mit lehet tudni a ceglédi vízellátó rendszerről?
Cegléd település közüzemi ivóvízellátása speciális, melyet nevezhetünk hibrid rendszerűnek is. A vízellátó rendszer vízbázisát 11 db mélyfúrású kút alkotja, melyek közül kettő által termelt víz a vízműtelepen tisztítás és fertőtlenítési folyamaton megy át, majd a tisztavíztárolóból nyomásfokozó szivattyúk szállítják a vízelosztó hálózatba. A többi kút, folyamatos fertőtlenítést követően, közvetlenül a hálózatra termeli a vizet. A víz tárolását és az egyenletes hálózati nyomást egy 600 m3-es víztorony biztosítja. A Külső-Budai úti városrész vízellátását hálózati nyomásfokozó állomás és egy további, 50 m3-es, magastároló biztosítja. A vízbázis egyébként geológiailag védett környezetben lévő, mélységi vízbázis.
– Miért kell tisztítani a vizet?
– A tisztítási technológiára azért van szükség, mert a nyersvízben határérték feletti a vas és mangán koncentráció. A tisztítási folyamat során először kálium-permanganát adagolás hatására a vas- és mangánvegyületek oxidálódnak, szűrhetővé válnak. Ezután a részben katalitikus töltetű homokszűrőkben az oxidált vas- és mangánvegyületek kiszűrődnek. Szűrés után következik a fertőtlenítés, amely klór-dioxid adagolásával történik a víztárolók előtt, így a tárolókban és a vízhálózatban a mikroorganizmusok szaporodása megelőzhető.
– Mit lehet tudni a vízhálózatról?
– A hálózat alapvetően körvezetékesített, az egyes ágvezetékek végpontjain az öblítési lehetőség biztosított, itt esetenként előfordulhat pangóvíz. A ceglédi gerincvezeték hossza kb. 210 km, a vízbekötések száma 9958 db, a föld felett 389 db, föld alatt pedig 284 db tűzcsapot tartunk nyilván. Az üzemelő közkifolyók száma 44.
– Milyen gyakran ellenőrzik a víz minőségét és miből adódnak a panaszok?
– Nem győzzük hangsúlyozni, hogy Magyarországon az ivóvíz a legszigorúbban ellenőrzött élelmiszer. Évente közel 50 db vízminta vételezés történik önellenőrzés vagy hatósági előírás alapján a hálózatról. A minták mennyiségét egyébként jogszabály határozza meg. Az eredmények leginkább az indikátor és mikroszkópos biológiai vízminőségi jellemzők tekintetében nem mutatnak 100%-os megfelelőséget. Ennek legfőbb oka a nyers vízhez adott klór-dioxid miatt kicsapódó vas és mangán oxid, amely a természetes úton kialakuló biofilmmel együtt a csőhálózat belső falán felületet biztosítanak mikroorganizmusok esetleges elszaporodásának.
Fontos hangsúlyozni, hogy ezen kifogásoltságok ellenére a szolgáltatott víz teljesíti az ivóvízminőségi követelményeket, és tűrhető minőségű ivóvíznek kell tekinteni. Ha az egészségi kockázat egyértelműen nem zárható ki, korrekciós intézkedéseket kell tenni annak érdekében, hogy a víz minősége olyan mértékben javuljon, hogy megfeleljen az emberi egészség védelmére vonatkozó követelményeknek.
Minden kifogásolt vízvizsgálati eredmény esetén megtesszük a szükséges beavatkozás(oka)t (öblítés, fertőtlenítés, mechanikai tisztítás, technológiai módosítás). A beavatkozás egészen addig tart, amíg a kontroll minta eredménye megfelelő lesz. A teljes folyamat az illetékes népegészségügyi szerv bevonása és tájékoztatása mellett történik.
Mit tanácsol azoknak, akik nem megfelelő vízminőséggel találkoznak otthonukban?
Elsősorban azt, hogy mindenképp jelentsék be azt az éjjel-nappal ingyenesen hívható hibabejelentő telefonszámunkon (+36 80 200 423), hogy kollégáink mihamarabb megtehessék a szükséges javító intézkedéseket. Tapasztaljuk, hogy a lakosság ilyen esetekben sokszor az adott település önkormányzatát hívja vagy rosszabb esetben a közösségi média felületen írnak a panaszukról. Ezzel viszont mindamellett, hogy értékes időt veszítünk a hiba elhárításáig, sok esetben téves dezinformációkat osztanak meg egymással a lakosok, amely miatt indokolatlan félelem alakul ki az ivóvízfogyasztással kapcsolatban a teljes településen. Minél hamarabb tudunk az adott problémáról, annál gyorsabban meg tudjuk tenni a megfelelő beavatkozásokat.
– Milyen fejlesztéseket tart szükségesnek a vízellátás minőségének javítása érdekében?
– A közüzemi hálózaton biztosítandó vízminőség megtartása, fejlesztése érdekében hosszútávon fontos, hogy az ivóvízminőség javító programok II. ütemei az elkövetkező időszakban megvalósíthatóvá váljanak. Fontos lenne, hogy az ipar és lakosság vízigényét teljes mértékben tisztított ivóvízzel tudjuk ellátni. Ehhez szükség van a tisztítási technológia bővítésére, víztározók felújítására, gépészeti berendezések rekonstrukciójára és cseréjére. Ezen kívül fontos lenne a teljes gerincvezeték mechanikus tisztítása, valamint a legkritikusabb állapotú vezetékek cseréjére. Ezekkel a fejlesztésekkel lehetővé válna, hogy tartósan jó minőségű ivóvíz álljon rendelkezésre a teljes vízelosztó hálózaton.