22.5 C
Cegléd
2024. szeptember 8. vasárnap
spot_img

Egy ceglédi vagon életútja

Az élet néha érdekes meglepetéseket produkál, olykor olyan helyeken bukkanhatunk múltunk egy-egy már elveszettnek hitt emlékére, ahol a legkevésbé számítunk rá. Ilyen eset volt az is, amikor nemrégiben egy rövid híradásból értesültem arról, hogy egy Ipoly-völgyi településen, a szlovák határnál található Letkés faluban a mai napig fellelhető az egykori Ceglédkörnyéki Gazdasági Vasút (CGV) egyik kocsija. Kicsit utánajártam az ügynek, s hamarosan kibontakozott előttem a CGV G 201, később MÁV G 1373 pályaszámú fedett vagon életútja.


A G 201-es pályajelű kocsit az 1926-os esztendő végén szállította Ceglédre a fővárosi Laufer József-féle Magyar Kötélpálya Gyár rt. a helyiek által csak Cérnán Guruló Vacaknak becézett kisvasút megnyitására. Egész aktív életét Cegléden töltötte, túlélte a háborút, majd a CGV államosítását is, amikor a vasúttal együtt a MÁV állagába került. Ekkor kapta a G 1373-as pályaszámot. 1973 szilvesztere, a vasútvonal megszűnése után a Cegléden feleslegessé vált gördülőállományt az akkori szokások szerint a MÁV szétosztotta a még üzemelő keskeny nyomközű vasutai között. A G 1373-ast Szobra szállították, ahol azonban nem volt szükség a zárt kocsiszekrényű vagonra, mivel az a Gazdasági Vasút a márianosztrai kőbányában kitermelt követ speciális vagonokban hordta a nagyvasúti állomásra, illetve a Duna-parti kikötőbe. A szétbontásra ítélt járművet azonban a vasút egyik mozdonyvezetője megvásárolta, majd letkési telkének végén található pincéje fölé helyezte el. A szerszámoskamraként igénybe vett kocsiszekrényért a férfi cserébe egy havi fizetését hagyta a MÁV pénztárában. A jármű kissé elnyűtt, de még elfogadható állapotban ma is ott van, remélhetően a két faluval arrébb üzemelő Kemencei Erdei Múzeumvasút lelkes aktivistáinak sikerül megmenteni, s ha nem is eredeti lakhelyén, Cegléden, de láthatjuk majd felújított állapotában.
Az első képen az ominózus kocsi még teljes pompájában látható, a felvételt dr. Károlyi Zsolt készítette a ceglédi fűtőházban nem sokkal a vasút megszüntetése előtt. A másik képet mely a vagont mai állapotában mutatja, Pavletits Péternek köszönhetjük.

Tasnádi Tamás

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Báger Barbara világbajnokságon szerzett sikere

Jordánia fővárosában Ammánban rendezték az U17-es korosztály világbajnokságát augusztus...

Plakátkiállítás Cegléden

Hazánk EU-csatlakozásának 20. évfordulója alkalmából az Európai Bizottság Magyarországi...

Életmentés Abonyban

Abonyi rendőröknek köszönheti az életét az a 73 éves...

Gimnázium átadó

Augusztus 30-án került sor a Ceglédi Kossuth Lajos Gimnázium...

5 dolog, amiben a bordás kanna verhetetlen 

  Amikor folyamatosan anyagok tárolásának és szállításának nehézségeivel nézünk szembe,...