A reggeli csúcsidőszakban gyorsvonat helyett azért közlekedtetünk ún. zónázó vonatokat, mert a gyorsvonat rövidebb menetidejére tekintettel beérné az előtte haladó személyvonatot, ami azt eredményezné, hogy a gyorsvonat haladásának biztosítása érdekében a személyvonat valamelyik közbenső állomáson várakozna, vagy kevesebb személyvonat közlekedhetne a csúcsidőszakban, ezért a közbenső települések vonatkozásában a kiszolgálás minősége, a járatgyakoriság romlana, a vonatokon a zsúfoltság fokozódna.
Természetesen megértjük azon Utasainkat, akiknek az ütemes menetrendet megelőző menetrendi struktúra kedvezőbb eljutási lehetőségeket, egyéni utazási előnyöket biztosított. Azonban mint közszolgáltatónak, a közösségi közlekedés megtervezésénél a jellemző nagy utasáramlatok kiszolgálására kell figyelemmel lennünk, ezt a jelenlegi menetrend nagyságrendekkel jobban szolgálja.
Bár a levél írója konkrét időpontot nem jelölt meg, a levélben említett vonatok közlekedési adatait vizsgáltuk 2013. január 1-től január 21-ig terjedő időszakra.
A Szegedről induló 7009 számú sebesvonat menetrend szerinti érkezési ideje Cegléd állomáson 6 óra 6 perc, indulási ideje 6 óra 8 perc. A 2859 számú vonat – mely Szolnok és Monor között csak munkanapokon közlekedik – menetrend szerint Szolnok felől 6 óra 6 perckor érkezik Cegléd állomásra, majd 6 óra 13 perckor indul tovább Cegléd állomásról. A vizsgált időszak alatt kiemelkedő késés nem fordult elő.
A két vonat csatlakoztatása kapcsán megfogalmazott felvetést természetesen megértjük, azonban minden menetrendi időszakra szükséges egy olyan csatlakozási rendszer kialakítása, mellyel a Menetrend összetettségére tekintettel a felmerülő késések esetére a közlekedés menete fenntarthatóvá válik, de az átszállni kívánó Utasok csatlakozását is biztosítjuk.
Az érvényben lévő szabályozás alapján, Cegléden a csatlakozásra várás ideje – munkanapokon – 5 perc. Jelezzük továbbá, hogy a vizsgált időszakban a 2859-es számú vonat 2 alkalommal késett 5 percnél többet, azonban emiatt a 7009 számú vonatot nem késleltették meg.
Utasunk felvetése kapcsán jelezzük, hogy a levélben említett 5-10, jellemzően munkába igyekvő Utas számára szintén fontossággal bír, hogy eljusson munkahelyére, így a csatlakozó vonat kis mértékű megvárakoztatása indokolt.
Az operatív irányító szolgálat forgalomszabályozási intézkedések megtételével – a lehetőségeket figyelembe véve – mindent megtesz a menetrendszerű közlekedés lebonyolítása érdekében, azonban esetleges műszaki meghibásodások, balesetek a vonalon zajló közlekedést hátrányosan befolyásolhatják. Bár a késések a jövőben sem zárhatók ki teljes mértékben bízunk benne, hogy mindinkább eleget tudunk tenni a pontosságra vonatkozó jogos elvárásoknak.
A nyújtott szolgáltatások minőségi paramétereit – az azokat igénybe vevők visszajelzései alapján is – folyamatosan és magasabb szinten igyekszünk javítani, hogy az utazóközönség elégedettségét elérhessük.
Bízunk benne, hogy a levélíró által felvetett valamennyi kérdésre választ tudtunk adni.
Üdvözlettel:
Pintérné Bősz Andrea
ügyfélszolgálati szakelőadó
MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt.
Ügyfélszolgálat