Július 22-én a Nagyposta előtti zebránál történt baleset. A fiatal hölgy motorja fékezés közben megcsúszott a nedves útburkolaton. A motorral elesett, megsérült a lába is, de el tudta tolni a buszmegállóig, ahonnan felhívta a barátját. A helyszínre érő párja azonnal hívta a mentőket, mert a lány nem tudott a lábára állni.
– Kétszer hívtam a 112-őt, megszakadt többször a vonal, majd próbálkoztam a 104-gyel, azt mondták, hogy kapcsolják Ceglédet, de nem sikerült. – mesélte K. Norbert. – Ekkor már vagy 20 perc eltelt. Újra hívtam a 104-et, ekkor már paprikás hangulatban, mert mi van, ha emberéletet követelő baleset történik, akkor is itt állunk és nézünk?! Végül véletlenül arra járt egy mentőautó és azt leintette az egyik ismerősünk. Ők azonnal ellátták a barátnőm sérüléseit, majd hívtak egy betegszállítót. Kiderült, hogy a zúzódásokon, horzsolásokon kívül, elszakadt az ín a lábában, de szerencsére törés, repedés nem volt. A segítőkész ceglédi mentősök mondtak egy helyi számot is, hogy inkább sürgős esetben azt hívjuk, ne pedig a Pesten csörgő 104-et és 112-őt.
Az eset tanulságairól Lovas Ottó mentőtisztet, a Ceglédi Mentőállomás vezetőjét kérdeztük: – A 104 és a 112 valóban központi szám, ez utóbbi Budapesten csörög. Amíg azonban, ha vezetékesről hívják a 104-et Cegléden csörög, ha mobilról hívják fel, akkor nem. Valóban van egy ceglédi szám az 53/310-150, amely a ceglédi irányítócsoport száma, de az a tapasztalatom, hogy sokan még a háromjegyű segélyhívó vonal számát is elfelejtik stresszhelyzetben, nem egy hatjegyűt. Tehát a ceglédi szám ma még él, de az év folyamán meg fog szűnni a ceglédi irányítócsoport, és akkor már nem áll majd rendelkezésre ez a riasztási lehetőség.
Pillanatnyilag minden megyeközpontban és 3 nagyobb városban van mentési irányítás, ez azonban a mentőszolgálat informatikai átszervezésével 20-ra fog csökkenni. Az átszervezés folyamatosan zajlik, amelynek során megszűnik a papíralapú dokumentáció és minden elektronikusan kerül majd rögzítésre.
A konkrét esetre térve, miért is kell ilyen sokat várni a mentésre? Vannak olyan csúcsidőszakok, amikor a telefonvonalak terhelése megnő, például a frontos napokon. Még az egészséges szervezetet is megviseli a hirtelen hőmérséklet-változás, nem beszélve a betegekről. Az a keddi nap is ilyen volt, a központba befutó riasztások száma ilyenkor 20-30 %-kal is megnő, ami hívásvárakoztatást eredményez. Reméljük az új rendszer majd kiküszöböli ezt a problémát is.