Korábban már tudósítottunk a Cegléden hamarosan megnyíló motoros-autós szalonról. Dr. Leitner József és Kővári Pál, a Külső-Kátai úton egyedülálló kiállítóhelyet alakítottak ki, amely október 4-én, szombaton megnyitja kapuit a nagyközönség előtt. A főleg Jawa motorkerékpárokra épülő gyűjtemény számtalan egyéb érdekességet vonultat még fel, de most mégis egy régi cseh/szlovák kétkerekűt mutatok be.
A márka története egészen 1929-ig nyúlik vissza, a most bemutatásra kerülő modell pedig 1931-ből való, tehát már 83 éves! A Jawa 500 OHV Rumpal az elsők egyike a gyár termékeinek, olyannyira, hogy ez volt az első sorozatban gyártott motorkerékpár.Valamivel több, mint ezer darab készült csak belőle, ezért nemcsak a kora miatt lehetnek rá büszkék a gyűjtők.
A Rumpal 500 köbcentis, egyhengeres, 4 ütemű, léghűtéses motorja 3 sebességfokozaton keresztül, kardántengelyes hajtással rendelkezik. Nagyon szép a formája, különleges a kétszínű fényezése (bordó és krémszín), ami mindezt még jobban kiemeli. Robosztusnak, de mégis könnyednek hat, nekem minden oldalról nézve tetszik. Érdekes a széles kormány, az akkoriban jellemző, a biciklinyeregre emlékeztető ülés. Itt még nem gondoltak a gyártók arra, hogy utast is vigyen magával a motoros.
(A gyűjteményben vannak oldalkocsis példányok, ezek már a hosszabb távra szóló kirándulások alkalmával is kényelmes utazást biztosítottak.) A 19 lóerő akkoriban még kifejezetten jó eredménynek számított, ez elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy akár a 100 km/órás sebességet is el lehessen vele érni. A jármű önsúlya pedig nem csekély, 175 kilogramm, de a kecses vonalak miatt ez csak akkor érződik, amikor meg kell mozdítani. Érdekes látni a „meztelen valóságot”, azaz itt még nincsenek burkolatok, így szemügyre lehet venni a szerkezeti elemeket. Jól látszik a kardántengelyes hajtás, az egyhengeres, felülszelepelt motor szelepemelői, a rugók, a karburátor és még számtalan alkatrész. Bal oldalon található a berúgó kar, amely a motorblokkra merőleges, teljesen eltérő a későbbi időszakból valókhoz képest. Itt még a váltás módja is más, a váltóház jobb oldalán kézzel kapcsolható. Szépek és egyediek a kipufogók, amiből kettő van, egy-egy mindkét oldalon. (Nekem először a rakéta jutott róluk eszembe, akkoriban biztos nagyon dögösnek számított, ma viszont már nem látni ilyet.) A Jawa 500 OHV Rumpal az egyik ritka példány a számtalan kétkerekű között a telephelyen, ahol tulajdonképpen minden jármű szenzáció, aki kíváncsi, az hamarosan a saját szemével meggyőződhet arról, hogy milyen értékek találhatók városunkban. (Köszönet Kővári Pálnak, aki segítséget nyújtott az íráshoz.)