A megszüntetésére történt próbálkozásaink és igyekezetünk azonban nem sok sikerrel járt, sorban ütköztünk a különböző hatóságok adminisztrációs falába. Még a tavalyi év folyamán írtam egyik cikkemben a „trágyaszag városáról” és ez év januárjában levelet írtam a Pest Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Igazgatóságához többek között, hogy a lakossági fórumon feltett kérdései alapján a sertéstelep hol tárolja minden év december 1. és február 20. között felgyülemlett, a tároló kapacitáson felüli közel 600 m3 plusz hígtrágyát.
A Kormányhivatal válasza az volt: „A sertéstelepen belüli tartástechnológiát, a trágya tárolását az illetékes Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség ellenőrzi. A 27/2006.(II.7.) Korm. rendelet értelmében 2014. december 31.-re 6 havi hígtrágya tárolására elegendő, megfelelő műszaki állapotú tárolót kell kialakítani. Ennek meglétét a határidő lejártát követően áll módunkban ellenőrizni.”
Nem voltam rest és ez év márciusában rákérdeztem, hogy megvalósult–e 2014. december 31-re a 6 havi hígtrágya tárolására elegendő, megfelelő műszaki állapotú tároló kialakítása, és történt–e annak ellenőrzése?
A válasz a következő volt: „2014. december 31-re megvalósult a 6 havi hígtrágya tárolására elegendő, megfelelő műszaki állapotú tároló kialakítása,mely már 2012-ben rendelkezésre állt. A sertéstelepen a szennyezőanyag elhelyezését 106-7/2012. iktatószámú, 2012. február 9-én kelt határozatával engedélyezte a felügyelőség, melybe már befoglalásra került a 6 havi hígtrágya tárolására megfelelő trágyatároló kapacitás. 2014. július 2-án megtörtént az ellenőrzése.”
Tehát ismét maradtak számunkra megoldatlan és értelmezhetetlen kérdések:
– 2014. július 2-án megtörtént a tartástechnológia ellenőrzése, de annak eredményéről nem tudhatunk.
– Ugyanekkor megtörtént a trágyatárolás ellenőrzése.
– Nem értelmezhető a két hatóság válasza a hígtrágyával kapcsolatban.
A Gödöllői székhelyű Pest Megyei Kormányhivatal Növény- és Talajvédelmi Igazgatósága 2014. január 30-án kelt tájékoztatójában azt írta:
A 27/2006.(II.7.) Korm. rendelet értelmében 2014. december 31-re 6 havi hígtrágya tárolására elegendő, megfelelő műszaki állapotú tárolót kell kialakítani.
A Szolnoki székhelyű Közép–Tisza– vidéki Környezetvédelmi és Természetvédelmi Felügyelőség pedig:2014. december 31-re megvalósult a 6 havi hígtrágya tárolására elegendő, megfelelő műszaki állapotú tároló kialakítása, mely már 2012-ben rendelkezésre állt.
Mely hatóságnak higgyünk akkor?Hova lesz a tilalmi időszakban keletkezett plusz 600 m3 hígtrágya? Tervezi–e a Cegléd Város Jegyzői Hivatala a lakosság birtokvédelmét?
„ A Ptk.1959.évi IV.évi törvény 188.§.(1) bekezdése szerint és az emberi jogokról szóló kiáltvány 19. pontja szerint mindenkinek joga van a pihenéshez, szabad ideje élvezéséhez, az egészséges környezethez, ami mentes minden zavaró szagtól, zajtól.”
– Tervezi–e a Cegléd Város Önkormányzata a bűz miatt a 9/2014,(III.27.) önkormányzati rendelet betartatását és jogkövetkezményét?
„ 2.§.(2) A közösségi együttélés szabályaival ellentétes magatartás miatti eljárás kizárólag hivatalból indítható, mely akkor sem minősül kérelemre indult eljárásnak, ha a közösségi együttélés szabályaival ellentétes magatartást természetes személy, jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet jelenti be.”
Amíg ezekre a hatóságok nem adnak kielégítő választ, sajnos előfordulhat időnként a Cegléd légterében terjengő penetráns sertéstrágya szag.Ne feledjük, következik a nyári meleg, a szellőztetés és az udvari pihenés időszaka!