Az elmúlt évek alatt számtalan alkalommal adódott lehetőségem különböző KIA modellek kipróbálására, tesztelésére. Az eddigi kedvező tapasztalataimat tovább gazdagíthattam a vadonatúj Niro-val, amely a márka első –úgynevezett -, Hybrid Crossovere.
Kíváncsian vártam a reggelt, hogy elhozhassam a Zakar-szalonból a tesztautót. Február volt még, így – az ülésfűtést kiegészítve – nagyon jólesett a fűtött kormányt megfogni és elkezdeni az ismerkedést. Az egyetlen utasom Édesanyám volt, akinek nagy örömet jelentett a könnyű ki- és beszállás, de nem utolsó sorban a kényelmes és komfortos ülésben való tartózkodás. (Egy csípőműtét után kifejezetten ajánlja mindenkinek a Niro-t!) Az ergonómia és a kényelem kiváló, a kapcsolók elhelyezése, a kezelhetőség nagyon jó, gyakorlatilag röviddel az elindulás után teljesen ki/meg/ismertem az autó kezelését. Apróság, nekem mégis nagyon szimpatikus, hogy az ülés- és kormányfűtés gombjai az automataváltó közelébe kerültek, jól látható, kényelmesen kezelhető felületre. Itt nem vesz el helyet a kézifék karja, ugyanis a rögzítőfék a bal lábhoz került, taposással lehet aktiválni, majd bal oldalt a műszerfal alján kézzel kioldani.
Amúgy erre ritkán van szükség, hiszen a váltót „P” állásba húzva a gépkocsi nem fog elgurulni. Összesen több mint 100 kilométert tettem meg, nagyrészt két személlyel, csomagok nélkül, főleg országúton. A Niro egyik fő erénye a hajtáslánca, ahol a két rendszer – a villany és a belsőégésű motor – nagyszerűen összedolgozik, ezért rendkívül alacsony fogyasztási értékeket lehet elérni. Nálam ez kicsivel több, mint 5 liter körül alakult, igyekeztem kihasználni a hibrid rendszer előnyeit és a lehető legjobban vigyázni a környezetre. Ezt jópofa kijelzőn tudom nyomon követni, ahol egy fa növekvő zöld lombkoronája mutatja, hogy mennyire takarékoskodok az energiával. Nyolc fokozatban mutatja az ECO-szintet, és bár nem sikerült a legjobbat teljesítenem, azért büszke vagyok a 6-osra, mert itt már szép nagyra nőtt az általam „nevelgetett zöldfelület”. A villamos energiát akkumulátorokban tárolja a csomagtér alatt, amely ennek ellenére meglepően nagy (427 liter) és jól pakolható. A rendszer eltárolja a lassítás vagy megállás során felszabaduló mozgási energiát. Nagyon kényelmes és jól illik a hibrid karakteréhez az automataváltó (hatfokozatú duplakuplungos), amelyet kézzel is kapcsolgathatunk, bár nekem sokkal kényelmesebb volt rábízni magam a kiválóan működő szerkezetre. 141 lóerő teljesítményre képes a benzin és a villanymotor együtt, amely elegendő a dinamikus gyorsuláshoz, akár városban, akár országúton haladva.
Nagyon szép az autó formaterve, igazából, ha a kategóriát nézem, ez lehetne az első típus (méretben a harmadik) a Sportage és a Sorento előtt. De hiába a magasabb építésmód és a „terepjárósabb” kinézet, a Niro mégis egy önálló modell a kínálatban, ami miatt igazából szeretni lehet.
Igaz, hogy manapság egyre több gyártó fejleszt és dob piacra hibrid és elektromos hajtású típust, ez az autó mégis úgy illeszkedik a kínálatba, hogy megőrzi a márka stílusát és egyéniségét. Kiválóan alkalmas azoknak, akik környezettudatosak, szeretik a szép formájú, jól használható, jól vezethető, kényelmes, alacsony fogyasztású és nem utolsó sorban versenyképes áron kínált modelleket. A dél-koreai gyártó a Niro-val egy szinttel megint feljebb lépett és a rohamléptékben fejlődő és megújuló kínálatát kiegészítette egy még modernebb autóval, ami tovább színesíti a hibridek piacát.
Ha új, vagy használt autó vásárlásán gondolkodik, azt ajánlom, mindenképpen keresse fel a ceglédi Zakar és Társa márkakereskedést, ahol készséggel állnak rendelkezésére.
Köszönet Telek Zsoltnak – aki mint már annyiszor, ezúttal is nagyon segítőkész volt – a KIA-Zakar ceglédi márkakereskedés értékesítőjének! Még több információ a www.kiazakar.hu oldalon és a helyszínen.
Nyíri Tibor