14.9 C
Cegléd
2025. április 21. hétfő
spot_img

Kötőanyag

Csurgai Ferenc képzőművész jubileumi kiállítása nyílt meg múlt hét csütörtökön a Kossuth Művelődési Központ Galériájában.

A tárlat szerves folytatása a művész budapesti FUGA-ban, tavaly ősszel rendezett Strukturált üresség című tárlatának, olyannyira, hogy a címe is ez. Mégis egy kicsit más, hiszen a kiállítás két kurátora Ilyés Marianna és Pölös István építész. Nem mintha Csurgai Ferenctől távol állna az architektonikus gondolkodás, az elmúlt években számos ilyen feladatot kapott, elég a BME-vel való együttműködésére, vagy a Liget-projektben való sikeres részvételre gondolni. Személyes meggyőződése, hogy a kiállított tárgyak elrendezését érdemes olyan emberekre bízni, akik új töltéssel tudják ellátni szobrait. Elmondható, hogy ceglédi viszonylatban újszerű módon-puhán világító posztamenseket, szögletes fénypászmát árasztó reflektorokat, a Galéria plafonjába fúrt tartósodronyokat az építész házaspár segítsége nélkül nem láthatnánk, különlegesen szép fényhatásaikat a plasztikákon nem élvezhetnénk. Az árnyékok így válhatnak szerves részeivé a látványnak, a reliefek, szobrok és plasztikák elrendezettsége a kiállított tárgyak összképe mérnöki pontossággal kiszámított. Minden zavaró elemet eltávolítottak, de még a Teremőr Hölgy is a látvány tervezett része. A kurátorok által a régi dosszié mélyéről előhúzott rajzok hatalmassá nagyított változatai olyan felütései a kiállításnak, mint Verebes György festőművész zongorajátéka és az azt követő átgondolt fejtegetése a művész és a tér viszonyáról: „Az alkímia a tudomás tudománya. A tudomásé, ami a világ teljes birtokbavételét célozza. A világ teljes birtokba vétele pedig önmagunk teljes birtokba vétele. Ez egyetlen egy módon lehetséges: a lehető legerőteljesebb, legkoncentráltabb és legtisztább módon birtokba vesszük a teret.” Ehhez segítséget nyújt az a méretarányos vonalhálóval ellátott alaprajzi vázlat, melyen a művek címei is megtalálhatók. Ebbe bele lehet rajzolni (a kurátorok is ezen terveztek), egy kis rajztáblán kínálja magát és segítségével megérthetjük azt a logikát, amely e szigorú rendű, de mégis organikus műtárgy-együttes sajátja. „… a térszerkezet matematikai precizitással kidolgozott, az arányok teljes ismeretében és azok összefüggéseinek teljes föltárása által kerül összegzésre. Ez az út a gnózis útja…” Csurgai Ferenc nem csak művész, hanem kutató és kísérletező tudós is. A beton szakértője, melynek létrehozásához elengedhetetlen a víz.

„A humor eredeti jelentése nedvesség…” Verebes György e nedvesség szerepét, mint az emberi értelem legcsillogóbb megnyilvánulását találja meg e különleges betonokból, közvetlen technikával öntött szobrok sorában, ezt a hol tapasztó, hol éltető, hol elbontó erőt. A Spirál című függő önmaga, árnyéka és az alatta lévő lekerített tér hármasában fedezi fel a filozofikus, ám mégis akasztófa-humort. Enélkül az emberi élet végessége elviselhetetlen lenne. Persze azt a bölcsességet is felvillantja, mely segít magasztossá emelni, de elfogadni is az időmúlását.

Hasonlóan, mint Apáti-Tóth Sándor fotóművész emlékező képei, melyek az esztergomi Rondella Galériában lesznek láthatók június 2-án 18 órától. Itt az irodalom lesz a kötőanyag, hisz Szakolcay Lajos irodalom- és művészetkritikus nyitja meg a tárlatot.

P.R.G.

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

Friss híreink

Illegális szemétlerakó mérgezi az Ugyer dűlőit

Óriási mennyiségű illegális hulladék gyűlt össze Cegléd határában, a...

Hamis aranytömbökkel csapták be áldozataikat

Hamis befektetési arannyal vertek át vásárlókat három öcsödi férfi...

Beépíthető hulladéktárolók a szemét diszkrét kezelésére

A lakásban kiemelt jelentőséggel bíró hely a konyha, hiszen...

Sikeres tavaszi szezonkezdet a Ceglédi VSE fitkideseinél

A Ceglédi VSE fitkidesei a tavaszi versenyszezont a III....

Ceglédi győzelem Veszprémben

Az elmúlt hetek ceglédi vereségei miatt rangadóvá avanzsált mérkőzésre...