Eredményt hirdettek az M4-es és az M8-as abonyi elválási csomópontjának tervezői közbeszerzésében – írta cikkében a Magyar Építők építőipari portál. A cikk szerint az „Abony-Kelet” csomópont terveit a Roden Mérnöki Iroda Kft. készítheti el.
Új irány
Érdekesség, hogy a csomópontnál lesznek változások. Mint az a Magyar Építők cikkéből kiderül: a csomóponthoz egy öt kilométeres gyorsforgalmi szakasz is épül, ami egyaránt része lesz az épülő M4-es Szolnok és Budapesti szakaszának, illetve a főváros tehermentesítésére tervezett M8-as Szolnok és Kecskemét közötti szakaszának.
Fontos kikötés volt a pályázati kiírásban, hogy „a csomópont korábbi szempontjaival ellentétben – ami az M8-ast tekintette főiránynak – az M4 gyorsforgalmi utat kell főiránynak tekinteni.”
Az M8-as az M4-es autóutat fogja Budapest elkerülésével összekötni a szintén építés alatt álló S7-es osztrák autópályával Szolnok és Szentgotthárd között. Az M8-as autópálya nyomvonala egyrészt a Szentgotthárdot és Székesfehérvárt összekötő 8-as útra épülne, Székesfehérvár után pedig a fővárostól jócskán délre Dunaújvároson és Kecskeméten át érné el Szolnok előtt az M4-est.
Ezzel tehermentesíteni kívánják majd a túlterhelt Bécs–Budapest–Szolnok útvonalat.
Az M8-as végleges nyomvonala jórészt még egyeztetés tárgyát képezi, de vannak már tervezés alatt álló és elkészült. Elkészült például a Dunaújváros és Dunavecse (6-os főút és 51-es főút) közötti 5,2 km-es szakasz, illetve van már nyertese a Nagykőrös és Kecskemét (M5 autópálya) közötti 17 kilométeres szakasz tervpályázatának – írja a Magyar Építők honlapja. A Körmend és Rábafüzes (országhatár) közötti 29 kilométeres szakasznál pedig már elkészültek a kiviteli tervek.
Érdekesség, hogy az M4-es irányvonala is változott az első tervekhez képest, korábban még az M5-ösbe kötötték volna be az új autóutat, ám az Orbán Viktor miniszterelnök és Szalay Ferenc közötti szolnoki tárgyalások után, elfogadva a szolnoki városvezető érveit (így sokkal közelebbi a reptér, két gyorsforgalmi útvonal áll majd az emberek rendelkezésére Budapestre, illetve Budapestről), végül az M0-ás bekötése mellett döntött a kormány.