A 10 milliárd forintot is megközelíti a város elfogadott költségvetése. Ebben több mint 3 milliárd forintnyi fejlesztés, illetve beruházás szerepel. A bizottsági támogatás után a képviselő-testülettől is megkapta a szükséges támogatást a tervezet. A költségvetés fő összege 7,6 milliárd az intézményekkel kiegészülve 9,6 milliárd forint. A város működési bevételei az idei évben meghaladják a 4,9 milliárd forintot. Az adóbevételek emelkedésével számolnak, összességében 2,1 milliárd forint bevételt terveznek. Ezzel szemben 4,7 milliárd forint kiadás áll.
A költségvetés idén is egyensúlyban van, amit jelez, hogy az elmúlt évekhez hasonlóan hitelfelvétel nélkül tervezi az önkormányzat az esztendőt – emelte ki Takáts László a költségvetés tárgyalása alkalmával.
A polgármester elmondta, a 2018-as költségvetés fontos eleme, hogy önkormányzati szinten tartalmaz átlagosan 10% béremelést, ezzel nem marad el az állami szinten látható emelkedéstől, mert fontos azoknak az embereknek a megbecsülése, akik itt dolgoznak.
Folytatódik az a tendencia, ami a kormányzat előremutató gazdaságpolitikájának köszönhető: idén is több mint 30%-ot tud a város fejlesztésekre, beruházásokra fordítani. Ilyen fejlesztés lesz például a Gál József Sportcsarnok felújítása, amire idén 428 millió forintot különít el az önkormányzat. De folytatódik a kül- és belterületi utak fejlesztése is, valamint idén elkészül a Rákóczi út teljes felújítása is.
A közbiztonság további javulását remélik a plusz 10 millió forintos forrástól, amelyet szintén tartalmaz az idei büdzsé. A sporthoz kapcsolódó és kulturális feladatokat az önkormányzat továbbra is az elmúlt esztendők figyelemre méltó szintjén vállalja és látja el.
A költségvetés bevételi része legnagyobb részt az állami támogatásból (béremelés) és a helyi adóbevételekből táplálkozik. A tavalyi 1,3 milliárd forintos iparűzési adó vonatkozásában idén 1,65 milliárdot terveznek, ami jól példázza a helyi vállalkozások fejlődését és a kiváló adómorált, amiért köszönet illeti a helyi vállalkozókat.
A kormányzat gazdaságpolitikájának köszönhetően a gazdasági működésből adódó előnyök látszanak (a kormányzati nagy beruházásoknak köszönhetően például ideiglenes plusz iparűzési adó bevételek várhatóak/vannak, mint például a M4-es út építése kapcsán a kivitelező cég által fizetett adó.)
Az építményadó tekintetében is emelkedés mutatkozik meg, elég az újabb és újabb üzemcsarnokok építésére gondolni. A Cegléden megvalósuló állami- és magánberuházások is növelik a helyi adóbevételt.
Takáts László polgármester a tárgyalásának felvezetésében kiemelte, ez egy költségvetési terv, ami évközben – adott esetben – korrigálható. Az előző évekhez hasonlóan idén sem fog a város többet költeni, mint azt a bevételei megengedik.
A költségvetés mellett – de azzal összefüggésben – több más témáról is tárgyalt a testület. Döntöttek arról, hogy önként vállalt feladatként továbbra is támogatja a város az Utcai Gondozó Szolgálat működését, maximum 54 fő/hó létszámig 1000 Ft/fő/hó összegben.
Kötelezően ellátandó feladat a fogyatékkal élők nappali ellátása. Ezt – szerződésben foglalt feltételek szerint – az IRMÁK Kft. végzi Cegléden. A szolgáltatásért bepótlást biztosít az önkormányzat és teszi ezt ebben az évben is 1,99 millió forint összegben.
Módosította a testület a Várvag Kft-vel kötött feladat-ellátási keretszerződést. A szerződés a bel-és külterületi utak melletti járdák, kerékpárutak karbantartásával egészült ki.
Tárgyalt a testület a ceglédfürdői terület és környéke középtávú fejlesztési stratégiájáról is. Az önkormányzat régóta tervezi a Budai úti fürdő, valamint a fürdő körüli területek egymással összefüggő – és nem utolsó sorban bevétel-orientált – rendezését, fejlesztését, hasznosítását. Elképzelések vannak, és történtek is az elmúlt években „szigetszerű” intézkedések (beruházások), de a koherens fejlesztés stratégiai tervezés nélkül kudarcra van ítélve. Ez viszont egy olyan komplex közgazdasági, marketing és ingatlanpiaci menedzsmentszemléletet igényel, amelyet a legcélszerűbben, és a leghatékonyabban csak egy erre szakosodott, megfelelő tapasztalattal rendelkező gazdasági szereplő tud elvégezni. Most arról szavaztak a képviselők, hogy ezt a stratégiát ki készíti el. A város Szuda János Pál egyéni vállalkozóval köt szerződést a feladatra, a megbízási díj 11 és fél millió forint.
A képviselő-testület még egy 2016-ban elfogadott határozatával támogatta a ceglédi Gál József Sportcsarnok bővítésére és felújítására vonatkozó TAO pályázat benyújtását. Szintén abban az évben Magyarország kormánya 500 millió forint támogatást biztosított a beruházás megvalósításához. Az így biztosított önerő kapcsán a testület módosította az eredeti határozatot. A módosítás alapján 250-250 millió forint vissza nem térítendő támogatást kapnak a pályázó egyesületek. A határozat szerint a TAO pályázatban el nem számolható költségek fedezetére maximum bruttó 160 millió forint összegig vállalt a város kötelezettséget, amelynek fedezeteként a 2018. évi költségvetést jelölték meg. A módosított műszaki tartalom szerinti tervezési munkálatok és a sportszövetségek támogatási határozata módosításának elhúzódása okán a bontási munkálatok csak a második félévben fejeződhetnek be. A TAO pályázatban el nem számolható külső közmű és parkoló építési beruházásokat nem lehet elkezdeni idén, ezért azoknak csak a tervezési és előkészítési munkáira szükséges fedezetet biztosítani 2018-ban. A tervezés és előkészítés bruttó költségei várhatóan nem haladják meg a 20 millió forintot.
Az ügyészség és a volt Raiffeisen Bank homlokzatának felújítására, állagmegóvására nyújt be pályázatot a város. A beruházás becsült költségigénye 30 millió forint. A Nemzeti Kulturális Alap pályázatának támogatási intenzitása 50 %, vagyis 15 millió forint önerő szükséges a felújításhoz.
A Földművelésügyi Minisztérium egyik pályázatát is szeretné kihasználni a város. Sikeres pályázat esetén megvalósulhat a Gőz és a Benyus dűlők útfelületének stabilizálása, felújítása, továbbá három közkifolyó létesítése a Gőz dűlőben. A beruházás összköltsége majd’ 10 millió forint, viszont a pályázati támogatás intenzitása 100 százalék, vagyis önerőre nincs szükség.
Cegléd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete határozatban utasítja el a Soros-tervet, és azt, hogy településünkön bevándorlásszervező irodát működtessenek – ezzel Cegléd csatlakozott a „Védjük meg településeinket, védjük meg hazánkat!” elnevezésű felhíváshoz.
Nagy Tamás önkormányzati képviselő önálló képviselői előterjesztést nyújtott be a helyi választópolgárok közösségének önkormányzáshoz való jogának fenntartása érdekében. A képviselő sajtóhírekre hivatkozva azt írta, hogy a jelenlegi kormánytöbbség kétharmados választási győzelme esetén alapvetően átszabná az önkormányzati rendszert, mindenekelőtt az önkormányzati szabályokat, így bizonyos lélekszámú kistelepüléseken nem lenne választás 2019 őszén, csak egy települési elöljárót neveznének ki. A polgármester kiemelte, a hír kacsa és a Fidesz-KDNP is eltökélt az önkormányzati rendszer fenntartása mellett.
A jelenlegi választási rendszer fenntartását kérő határozati javaslatot a képviselő-testület egyhangú szavazattal támogatta.
A képviselő-testület további döntéseiről a cegled.hu oldalon tájékozódhat bővebben.
Szokolai Attila