A 411-es út Cegléd, Nyársapát, Nagykőrös között a „halálszakasz”. Nem csak autóval katasztrófa, de kerékpárral lassan öngyilkosság az út használata. Május 23-án újabb áldozatot követelt a 441-es: egy kerékpáros férfit elgázoltak, sérüléseibe a helyszínen belehalt.
De menjünk kicsit vissza az időbe! 2008 évet írunk. Már akkor is nyilvánvaló volt, hogy ezen az útszakaszon a helyzet sürgős változtatásra szorul. A 441-es úton zajlik a tehergépjárművek észak-déli átmenő forgalma a 4-es főút és Kecskemét között, de nagyon sok kerékpáros is közlekedik rajta.
Cegléd, Nyársapát és Nagykőrös „2008-ban együttműködési megállapodást kötött a kerékpárút megépítésére. Elkészültek a kiviteli tervek, megkapták az érvényes építési engedélyt. Aztán 2009-ben Nagykőrös uniós támogatással a várakozással ellentétben a másik irányban, Katonatelepig alakította ki a bicikliutat, noha nem az volt a legveszélyesebb szakasz. A folytatás pénz és pályázati lehetőség hiányában elmaradt. Múltak az évek, 2013 második felére lejárt a Cegléd–Nyársapát–Nagykőrös között tervezett bicikliút hatályos építési engedélye, amit a kerékpárutak létesítésére vonatkozó szabványok megváltozása után már nem lehetett megújítani.”– írta a szabadfold.hu
2008-2013 között 37 közlekedési baleset történt ezen az útszakaszon, ami kerékpárost érintett. Hat már nem tért vissza a családjához, szeretteihez, barátaihoz. Hat ember, hat feleslegesen elvesztett élet…
2014-ben aláírásgyűjtés indítottak és a rendőrségi baleseti statisztikával nyomatékosítva megkeresték az érintett három önkormányzatot. A válasz annyi volt, hogy nincs pénz. A hírek szerint újabb kiviteli terv készült. Persze kerékpárút azóta sincs. Immár kétszer fizet a város a semmiért.
2015-ben Földi László országgyűlési képviselő lobbizott az ügyben a kormánynál. A választ Tasó László adta meg: „a kormány elkötelezett a kerékpáros közlekedés fejlesztése mellett. 2008 óta uniós forrásokból is, ezen szakasz esetében a Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program segítségével lehet kerékpárutat építeni, amihez forrás bővítése szükséges. Hozzátette: nagyon bízik abban, hogy a kerékpárút-hálózat kiépítése során az érintett régió kerékpárút-fejlesztése is megvalósul.” – írta meg a Ceglédi Panoráma, de úgy tűnik mégsem volt annyira elkötelezett a kormány, mert a kerékpárút építése nem valósult meg.
2018-at írunk. Kerékpárútnak se híre, se hamva. Már ígéret sincs. A tavaszi fairtások még engedtek egy kis utat a reménynek, de láthatóan valakinek csak a téli tüzelőre volt szüksége. Az út minősége már kritikán aluli. Itt egy lyuk, ott egy lyuk, itt egy domb, ott egy domb. Az útszakasz forgalma már nem bírja a terhelést. Rengeteg ceglédi kockáztatja az életét nap, mint nap, hogy eljusson Nagykőrösre, Kecskemétre, azokba az üzemekbe, gyárakba, munkahelyükre, ami a megélhetésüket biztosítja.
2018. május 23. Újabb áldozatot követelt a 411-es út. Ismét egy emberéletet, akiről nem tudunk semmit, de biztos volt családja, szerető felesége, gyermekei. Őt is haza várták….
László Ágnes
Kecskemét és Cegléd között óriási a forgalom, rengeteg a kamion, teherautó. Az út olyan nyomvályús, mintha síneken közlekednének a gépjárművek. Az útpadka olyan, mint a hullámvasút, vagy fel van marva már ahol van útpadka. A kerékpárosok és robogókkal közlekedők mellett elsuhannak az autósok, minimális oldaltávolságot hagyva. Szerintem újítsák fel és szélesítsék ki az utat, és legyen rajta kerékpársáv.
Bizony nagyon aktuális lenne a kerékpárút megépitése Cegléd és Nagykőrös között. Szükséges lenne Csemőbe is elkészíteni.
Minden nap átbicigliznének Ceglédről Kőrösre a tisztelt Urak, biztos vagyok benne, hogy egy hét után elkezdődne az építkezés.
Egy ilyen tragikus hír mellé talán mégsem illik egy mosolygó arcot kitenni….