Régóta nem jelentkeztem a rovatban, közben pár napja betöltöttem a 50. életévemet. Ennek kapcsán arra gondoltam, hogy visszatekintek az 1971-es esztendőre, mi történt akkor a világban, elsősorban a technika, az autógyártás, közlekedés szemüvegén keresztül.
1971-ben kezdték el forgalmazni hazánkban a Zsigulit, amely évtizedekre meghatározó márka lett nálunk. Persze sokan egyszerűen „Zsigaként” ismerik, de a későbbiekben inkább Ladaként vált ismertté. Az ősmodell eredetije az 1966-ban Év Autója díjat nyert Fiat 124-es volt, amelynek alapján készült, sőt egy egész város épült a gyártás köré. Érdekesség, hogy hosszú évek után, 2015 év vége óta újra forgalmaztak Ladákat Magyarországon, de aztán 5 év elteltével újra megszűnt az értékesítés.
Az Egyesült Államokban ekkor jelent meg a Ford Mustang újabb, immár 4. generációja. A típust 1964-től gyártják, sőt ebben az évben már filmfőszerepet kapott a 3. James Bond filmben, a Goldfingerben. Szintén hazai, valamint Európai vonatkozású esemény, hogy 2015-ben megkezdődött a modell értékesítése, addig ugyanis csak az „őshazában” lehetett megvásárolni. Ettől függetlenül méltán a világ egyik legismertebb sportautója.
Ha már a filmek, akkor két klasszikus, amit megtekintésre ajánlok, szintén 50 évvel ezelőtt készültek. Az első a Párbaj, amelyet Steven Spielberg rendezett (első jelentősebb filmje, amely több díjat is elnyert), egy autós – aki egy Plymouth Valiant-ot vezet -, és egy őrült kamionos párharcáról szól. A másik a Száguldás a semmibe, amiről csak annyit árulok el, hogy már gyerekként is nagyon tetszett, valamint, hogy egy régi sorozat, a Petrocelli sztárügyvédje (Barry Newman) a főszereplője, valamint egy Dodge Challenger.
Az autózás „csúcssportjának” számító Forma-1-ben abban az esztendőben Jackie Stewart brit versenyző lett a világbajnok a Tyrell Racing csapat tagjaként.
De térjünk most haza, hiszen, ha autógyártásunk nem is volt, de motorkerékpárok és autóbuszok még csúcsüzemben készültek akkoriban, nem kevés sikerrel szerepelve itthon és világszerte. Olyannyira, hogy a legendás P20-as Pannonia modell az 50-es éveket követően akkoriban újra jól szerepelt a világhírű francia megbízhatósági versenyen a Bol d’Oron. Sajnos a gyártás 1975-ben megszűnt, de ez a motorkerékpár legendává nőtte ki magát a gyártás történetében. Főleg, hogy ez lehetett volna a későbbiekben egy új, még korszerűbb kétkerekű alapja.
1971-ben legördült az Ikarus gyárban a 100.000-dik termék. A magyarországi autóbuszgyártás egyik legnagyobb elismerése szintén ehhez az évhez kötődik, ugyanis a monacói buszkiállításon egy-egy 250-es távolsági és luxusautóbusz az ezüst fokozatot nyerte el. Most pedig a földtől elrugaszkodva, emelkedjünk a világűrbe!
A 60’-as és 70’-es években élte fénykorát a két nagyhatalom, az Egyesült Államok és a Szovjetunió úgynevezett űrversenye. Bár mindkét ország óriási összegeket és energiákat fektetett abba, hogy embereket küldjön a világűrbe, elsőként ez a Szovjetuniónak sikerült. Viszont a Holdon 50 évvel ezelőtt már harmadik alkalommal landolt az USA holdkompja, összesen pedig hat alkalommal sikerült mindez 1969 és 1972 között. Az Apollo 14 Antares nevű leszállóegysége 1971-ben érkezett -természetesen űrhajósokkal a fedélzetén -, akik közül Alan Shepard azzal hívta fel magára a világ figyelmét, hogy ő volt az első ember, aki egy golflabdát ütött el a Hold felszínén.
A végén pedig térjünk vissza a földre, Magyarországra, Ceglédre! Ha nem is ér a Holdig, de azért városunk mégis legmagasabb építménye a tévétorony, amely közel 100 (egészen pontosan 97) méteres, valamint tavaly elmúlt 50 éves.
Nyíri Tibor