Rendhagyó volt az előző és az idei tanév is az általános és középfokú oktatási intézményekben, számos kihívás elé állította a tanárokat, diákokat, szülőket és persze az oktatási szakembereket. Mi jelenti a legnagyobb kihívást a pandémia idején a Ceglédi Tankerület számára és hogyan befolyásolja a járványügyi helyzet az idei felvételi vizsgákat – Fodor Gábor a Ceglédi Tankerület igazgatója válaszolt a kérdéseinkre.
– Melyek voltak a legnagyobb kihívások a tankerületben a Covid-járvánnyal összefüggésben?
– A válaszban külön kell választani a tavaszi és az őszi járványhelyzetet. Tavasszal a tantermen kívüli digitális oktatás megszervezése volt a fókuszban, míg a mostani helyzetben inkább a jelenléti oktatás megtartásának a lehetőségére törekedtünk. Tapasztalatom és a visszajelzések alapján elmondhatom, hogy mindkét kihívásnak sikerült megfelelni. A digitális munkarendre történő átállást az intézményekben kérdőívek segítségével mértük fel. A kollégák 95%-a szerint összefogás volt tapasztalható, 85%-ukban felébresztette az innovációt és a kreativitást ez a helyzet és csak 2%-uk nem bízott a váltás sikerességében. Ahol erre szükség volt, megoldották az eszközhiányt. Ahol nem volt internet, ott postai úton oldottuk meg a kommunikációt. Ennek az időszaknak a legnagyobb kihívása a személyes kapcsolatok hiánya volt. Ezért fontos a jelenlegi helyzetben, hogy – legalább az általános iskolák vonatkozásában – biztosított legyen a személyes jelenlét. Az intézmények minden nap jelentik, hogy van-e érintett tanár, egyéb alkalmazott, vagy diák és ennek függvényében teszünk javaslatot a munkarendre. Az intézményekkel heti rendszerességgel videokonferencia segítségével egyeztetünk, és egy zárt Facebook csoport is segít a folyamatos kommunikációban.
– Hogyan értékeli: a tavaly tavaszi tapasztalatokat be tudták építeni a pedagógusok a digitális oktatás terén az őszi iskolabezárás idején? Látható-e tekintetben fejlődés, változás?
– Feltétlenül. Amiben komoly és tudatos előrelépés történt, hogy a 40 különböző platform helyett kettőt használ minden iskola azzal a megkötéssel, hogy egy iskolában csak egyféle platform alkalmazható. Erre a Tankerület informatikusai felkészítették az intézményeket.
– A januári felvételiket hogyan érintik a korlátozások? Hogyan valósulnak meg a középiskolások írásbeli és szóbeli felvételi vizsgái?
Csak annyiban érintik a korlátozások, amennyiben azok a biztonságot és a járványügyi előírások betartását jelentik. A középiskolai felvételik lebonyolítása – járványügyi szempontból – teljes mértékben megegyezik a tavaszi írásbeli érettségi szervezésével. A Tankerület biztosítja a fertőtlenítőszereket, maszkokat, a termeket úgy rendezik be, hogy egy tanuló körül 1,5 -2 m távolságra lehet csak a másiktól. Az épületbe lépve – hőmérséklet-mérés után -, a teremben is fertőtleníteni kell a kezeiket, tartaniuk kell a távolságot. Ahol megnövekedett a teremigény, ott a közeli általános iskolákban biztosítunk ugyanilyen körülményeket.
– Mire számít, visszatérhetnek-e még a normál oktatásra ebben a tanévben a középiskolák? Ha nem, mire számíthatnak az érettségizők?
– Erre a választ az Operatív törzs tudja majd megadni. Az érettségi pedig az eredeti időpontban fog lezajlani.