Egy hónapban több jeles nap és esemény is van naptárunkban. Novemberben szent Márton után Szent Erzsébet legendájával foglalkoztunk. A megható történetet dr. Madarászné Varsányi Ágnes kolléganőm mesélte el tanítványainknak.
Úgy próbálom összeállítani az ismereteket, hogy a gyerekeknek érthető és egyben változatos, érdeklődésüket felkeltő legyen.
1. kép: Mindig szoktunk egy adott nevezetes naphoz éneket vagy körjátékot tanulni. A zene, az ének, mozgás, ritmus mindaz, amire a gyerekeknek szükségük van; nagyon motiváló hatású.
2. kép: Szent Erzsébet vonatkozásában vetítővel meg tudtam mutatni egy templomi ablaküveget, ami Erzsébetet ábrázolja a jól látható rózsákkal. Megnézhettük pl. A Budapesten lévő Rózsák terét a Szent Erzsébet szoborral és templommal. Már azonosságot-különbséget is kerestünk a budapesti és a ceglédi templom között. Vagyis már közelítünk 7 éves gyerekek szintjén a műalkotások „elemzéséhez” is. A élő virágos kert Szent Erzsébet rózsáival nagyon tetszett a gyerekeknek.
3. kép: Komplex foglalkozásról van szó, szinte minden alkalommal. Így jutottunk el a kézműves részhez. Erzsébetet lehetett színezni ceruzával vagy zsírkrétával majd krepp papír gömbölyítésével (piros, rózsaszín) készült el a kötényében lévő rózsa.
4. kép: Amíg a gyerekek munkálkodnak, közben többféle zenét szoktam bekapcsolni: gyerekek előadásában énekeket, népzenét, egyházi népéneket vagy komolyzenét-pl.: Vivaldi: Négy évszak c. művét vagy csak halk relaxációs zenét.
A foglalkozásokon nagyon megnyílnak a gyerekek, saját élményeiket is elmondják, szeretnek ilyenkor kötetlenül beszélgetni.
Orosz Istvánné
tanítónő