12.9 C
Cegléd
2024. március 29. péntek
spot_img

Bemutatkozik Ceglédbercel német nemzetiségi nevelést folytató kétnyelvű óvodája

Tisztelettel és szeretettel köszöntjük Önöket, engedjék meg, hogy röviden bemutassuk intézményünket.

2006. március 29–én került átadásra Magyarország első EU-támogatással létesült korszerű és minden igényt kielégítő óvodája Ceglédbercelen. Az intézmény 2017-től óvodabővítési pályázatnak köszönhetően hat vegyes életkorú gyermekcsoporttal működik, melyben 155 kisgyermek elhelyezésére van lehetőség. 2009-ben, az ÁMK megalakulásakor a fenntartó, a lakosság igényeinek megfelelően, önként vállalt feladatként a bölcsődei ellátást is megszervezte. Intézményünk esztétikus, modern épület, a kor követelményeinek megfelelő környezetet és felszereltséget biztosít a gyermekek neveléséhez. Fekvése ideális, zöld környezetben, csendes és nyugodt helyen van. A galériás csoportszobák, udvari játszóhelyek árnyékolása biztosított, az udvar köré sövényt telepítettek. Korszerű fektetők állnak a gyermekek rendelkezésére, három csoportban külön altató helyiségekkel. A mozgásfejlesztést a jól felszerelt tornaszobában és minden csoportból a szabadba nyíló „tornáztató” részen biztosítjuk. Az intézmény kiszolgáló konyhával és ebédlővel rendelkezik, melyben külön konyhai alkalmazottak látják el a konyhai feladatokat. Nagy előnyt jelent, hogy minden csoport saját mosdó helyiséggel és öltözővel rendelkezik, így biztosított a tevékenységek folyamatossága. Az óvoda áramellátását korszerű napelemek segítik. A csoportokban a fenntartó által biztosítottak a neveléshez szükséges jó minőségű, kreatív eszközök. Intézményünkben a hat óvodai csoport működését 12 felsőfokú végzettségű óvodapedagógus látja el, akik munkáját 6 szakképzett dajka és 2 pedagógiai asszisztens segíti. A dajka nénik folyamatosan a csoportokban tartózkodnak, így hatékonyan tudják segíteni a nevelő-gondozó munkát. A sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek szakszerű fejlesztésére biztosítottak a speciálisan képzett szakemberek saját fejlesztő-gyógypedagógus és utazó gyógypedagógus által.

A köznevelés rendszere, szocializációs tevékenységének minősége meghatározza a következő generáció értékrendjét, valamint jelentős mértékben befolyásolja a sérült emberek esélyét a társadalomba való beilleszkedésre. Ezért elengedhetetlennek tartjuk a sérült gyermekek teljes elfogadásának szemléletét, a feltételek sajátos igényeikhez adaptálását. Nagy hangsúlyt fektetünk a szakmai kooperációra, a team-munka alkalmazására. A logopédiai ellátást, a nem SNI gyermekek esetében a Pedagógiai Szakszolgálat biztosítja óvodánkban.

Jelenleg 3 német nemzetiségi nevelést és 3 általános feltételek szerinti óvodai nevelést folytató csoportunk van. A német nemzetiségi nevelést folytató kétnyelvű óvoda, mindkét nyelv, a nemzetiség nyelve és a magyar nyelv fejlesztését szolgálja. Az óvodapedagógusok közül jelenleg 5 fő rendelkezik a német nemzetiségi neveléshez szükséges diplomával is.

Nevelési feladatunk a gyermek személyiségéből, legtermészetesebb megnyilvánulásaiból kiindulva olyan szeretetteljes, gondoskodó óvodai légkör megteremtése, amelyben a gyermeket megbecsülés, bizalom, a gyermekek mindenekfelett álló érdekeinek biztosítása, gyermekközpontúság és befogadás övezi. A pedagógiai munka folyamatos fejlesztésével biztosítjuk óvodánkban a 2,5-7 éves korosztály nevelését, 5 éves kortól az iskolai életmódra való felkészítést. Az óvodáskorú gyermekek testi, értelmi fejlesztését, érzelmi nevelését, szocializációját, az iskolai potenciális tanulási zavarok megelőzését. Korszerű színvonalon gondoskodunk az óvodáskorú gyermekek személyiségének fejlesztéséről. A mindennapokban a szabad játék elsődlegességét hangsúlyozzuk. A helyi köznevelés erőssége, az óvoda nevelési programjának specialitása a német nemzetiségi oktatás, -nevelés valamint a művészeti nevelés hagyományainak őrzése.  A mai világ egyik legfontosabb követelménye, és elvárása is egyben a nyelvtudás. A német nemzetiségi néphagyományok ápolása mellett, egy korszerű program is megvalósul, mégpedig az idegen nyelv játékos tanítása. A nemzetiségi óvodai nevelés az óvodás korú gyermekek életkori sajátosságainak és egyéni fejlettségének megfelelően a nemzetiség nyelvének és kultúrájának megismerését és elsajátítását, a kulturális hagyományok átörökítését és fejlesztését szolgálja.

Felkészíti a gyermekeket a német nemzetiségi nyelv iskolai tanulására.  Óvodánkban törekedni kell arra, hogy a gyermekek érzelmi biztonságának megteremtése mellett – figyelembe véve a gyermekek nyelvismeretét – minél teljesebbé váljon a német nyelven folyó kommunikáció. Az óvodapedagógusok a rendszeresen visszatérő kommunikációs helyzetekkel biztosítják az utánzáson alapuló nyelvelsajátítást. A kétnyelvű csoportokban a tevékenységekbe, játékba ágyazott nyelvi helyzetek élményt nyújtanak, és megfelelő érzelmi telítettséget biztosítanak a gyermekek számára. A korai kétnyelvűség segíti a gyermekek kifejezőkészségének gyorsabb fejlődését, az egészséges alkalmazkodóképesség kialakulását és a problémamegoldó gondolkodás fejlődését. Szívügyünknek tekintjük a hagyományok ápolását, Ricarda Huch–t idézve „A tradíció nem a hamu megőrzését, hanem a láng fenntartását jelenti”. Célunk a gyermekek számára megmutatni régi magyar és német nemzetiségi értékeinket, táncainkat, zenéinket, énekeinket. Fontosnak tartjuk a magyar és német nemzetiségi népi játék, néptánc tanításainak módszertani specifikumait. Az autentikus művészeti értékekkel tudunk azonosulni. Évek óta nagy sikerrel működik az óvoda Schmetterling német hagyományőrző nemzetiségi néptánc csoportja. Fellépéseikkel nemcsak az óvoda, de a község életét is színesítik. Az óvodában a magyar és a német nemzetiségi nevelés egymást gazdagítva, erősítve működik. Az általános feltételek szerint nevelő csoportokban nagy hangsúlyt fektetnek a magyar hagyományok ápolására. Az óvoda másik tánccsoportja az „Ugribugri” tánccsoport, melynek feladata az óvodai életkor sajátosságaira építve, a néphagyományokra, a gyermekdalokra, és gyermekjátékokra alapozva a tánc és hagyományok megszerettetése, mozgáskultúrájuk fejlesztése. Kiemelt feladat továbbá intézményünkben az egészséges életmódkultúra alapozása, a természet- és környezetvédelem, a környezettudatos magatartás kialakítása, a mozgás fontosságának hangsúlyozása, gazdag programokat kínáló kulturális, szabadidős események, helyi hagyományokat éltető és ápoló rendezvények szervezése, a közösségi nevelés erősítése.

Az óvodapedagógusok kiemelt figyelmet fordítanak a nevelésben a prevencióra, a differenciálásra, elengedhetetlen az egyénre szabott fejlesztés, mely rugalmasságot és nagyarányú figyelemmegosztást igényel. A nevelőtestület sokéves szakmai tapasztalatával, kiváló szaktudásával, folyamatos önképzéssel igyekszik megfelelni a mai kor társadalmi és szakmai kihívásainak. Januárban „Bemutató hetet” tartunk, mely során a szülők betekintést nyerhetnek óvodánk pedagógiai–szakmai munkájába, gyermekük mindennapi életébe. Megfigyelhették a játékba integrált tanulást, fejlesztést, hogyan zajlanak a kezdeményezések, foglalkozások a vegyes életkorú csoportokban. A vegyes csoportban nevelkedő gyermekekre jellemző, hogy önállóbbak, vonzzák őket a nagyobbak tevékenységei, előbb ügyesednek, hiszen fokozottabban áll rendelkezésükre az utánzásos tanulás lehetősége. A gyermekek alkalmazkodóbbak, sokkal inkább jellemző a tolerancia, a fejlett empátiás képesség, a segítő, gondoskodó magatartás.

Szeptembertől elképzeléseink között szerepel a tehetségígéretes gyermekek fejlesztése érdekében Tehetségműhelyek alakítása (Bábozó tehetségműhely, Drámajáték mese tehetségműhely, „Zenekuckó” tehetséggondozó műhely).

Óvodánkba nem csak Ceglédbercel területéről, hanem a környező településekről is szeretettel fogadjuk a hozzánk érkező gyermekeket.

„Minden egyes gyermek egy csoda. Nem lehet tudni, hogy kiben mi lakozik: egy új Ady Endre vagy épp Blaha Lujza. Ha ajtót nyitunk előttük, esélyt adunk nekik, hogy kibontakoztassák a személyiségüket, a tehetségüket. Nem kell hozzá mást tenni, csak egymásból a jót „kiszeretni”.

(Böjte Csaba)

Szeretettel várjuk az áprilisi nyílt napunkra az óvodánk iránt érdeklődő gyermekeket és szüleiket!                        

Az óvoda dolgozói nevében

Horsik Zsuzsanna
ÁMK igazgató/intézményegység-vezető

Hasonló hírek

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Kérjük, írja be véleményét!
írja be ide nevét

spot_img

Friss híreink

Kilenc bajnoki meccs

A Ceglédi KK SE Kék Cápák hat korosztálya et...

Csáky András újabb csapata

Bemutatta jelöltjeit a Ceglédi Lokálpatrióta Klub Egyesület is, melynek...

Nagykőrösi szélhálmos

Egyelőre nem tudni, milyen ítélet várhat arra a nagykőrösi...

Jubiláló munkatársait köszöntötte az Infineon Technologies Bipoláris Kft.

A vállalat az elmúlt évek hagyományaihoz hűen március 21-én...

Hogyan lehetsz személy- és vagyonőr?

  Az egyik legkeresettebb szakma manapság a személy- és vagyonőr....