Tisztelt Szerkesztőség! Egy kéréssel fordulok Önökhöz. 1973 óta a mai napig benne lakom az önkormányzat tulajdonában lévő bérlakásban. Amikor az önkormányzat a bérlakásokat áruba bocsájtotta, én nem tudtam betegségem és férjem halála miatt megvásárolni.
Szeretném megtudni, hogy a mai eladások miért napi áron vannak hirdetve annak is, aki már 43 éve benne lakik, mint bérlő? Ha nem kéne a 10 %-át egyben befizetni talán még olyan is lenne, aki meg tudná részletre vásárolni a bérlakását. 1973-ban már mi fizettünk egy nagyobb összeget, amiről papírunk is van.
A kisnyugdíjasok nem fogják tudni fizetni a lakbért se, mert annyira felemelte az önkormányzat. Több tízezren fognak utcára kerülni, mivel nem tudják a bérleti díjat fizetni. Azt akarja az önkormányzat, hogy még több hajléktalan legyen?
Kérem az önkormányzatot, hogy hozzák nyilvánosságra a 37 %-os emelés okát. Tudomásunkra jutott, hogy a piaci lakásbérlés árához viszonyítják a lakbért. De mi főbérlők vagyunk, már 43 éve és rendesen fizetjük a bérleti díjat, amíg bírjuk…
Köszönöm a bérlők nevében: Tisztelettel: 1 bérlő
Lapunk az olvasói levéllel megkereste az önkormányzati bérlakások ügyében illetékes Várvag Nonprofit Kft.-t és az alábbi választ kaptuk:
Tisztelt Levélíró! A március 30-i képviselő-testületi ülésen tárgyalták a képviselők a lakások és helyiségek bérletéről szóló előterjesztést, és a jelenlévő képviselők mindegyike – megismerve a módosítás indokait – az emelés mellett voksolt. A módosított rendelet 2017. május 1-jén lépett életbe.
Cegléd Város Önkormányzatának természetesen nem célja, hogy bérlői ne tudják fizetni a bérleti díjaikat, eltökélt viszont a felelős vagyongazdálkodás terén. Az emelés előtti bérleti díjak nemhogy nem fedezték az önkormányzati bérlakások felújítási költségeket, de folyamatos veszteséget is okoztak a Várvag Kft. és ezáltal a város számára. A 2016-os évben mintegy 5,8 millió forint veszteség keletkezett, úgy, hogy csak a legszükségesebb karbantartási munkákat tudták elvégezni a szakemberek. Ezek is mintegy 17,1 millió forintba kerültek. Alapvetően ez azért jelent problémát, mert nincs meg az a kellő pénzügyi fedezet, ami a lakások karbantartására, üzemeltetésére kell. Tavalyi évben majdnem 6 millió forint veszteséget okozott a városnak is az önkormányzati lakások fenntartása, üzemeltetése.
Az önkormányzat természetesen nem a piaci árhoz viszonyította a lakbéremelés mértékét, viszonyszámként csak annyiban hivatkozott a piaci árakra, hogy érzékeltesse, milyen mértékben marad alatta a lakhatás e fajta megoldásának költsége a piaci árszinthez képest.
E mellett viszont célként szerepelt, hogy a lakások felújítására, karbantartására úgynevezett alapot képezzen a város, amelynek bruttó 200-220 Ft/m2/hó összege egy átlagos 50 m2-es lakás esetében 20 éves időtartamot figyelembe véve bruttó 2,4-2,6 M Ft jelent, ami már kellő fedezetet nyújt egy átlagos lakás felújításhoz is.
Az emelést követően kialakuló lakbérből természetesen adott feltételekkel lehet kérni kedvezményt, ezt is tartalmazza a vonatkozó rendelet. A lakbér mérséklését kérheti a Hasznosítótól az önkormányzat tulajdonában álló lakás bérlője szociális helyzetére tekintettel akkor, ha: a neki, és a vele együtt lakó valamennyi személynek az egy főre jutó havi nettó jövedelme nem haladja meg
– egyedülálló bérlő esetén a lakbér három és félszeresét,
– kétfős család esetén a lakbér háromszorosát,
– három vagy több fős család esetén a lakbér kétszeresét és nincs a szolgáltatók felé közüzemi, a Ceglédi Közös Önkormányzati Hivatal felé egyéb, és a Hasznosító felé korábbi bérleti, használati, vagy közüzemi díj tartozása.
A lakbér mérséklése iránti kérelemhez mellékelni kell a bérlő, valamint a vele együttlakó, jövedelemmel rendelkező személyek jövedelemigazolását.
Ha – ismét csak a viszonyítás végett – megnézzük a lakbéreket, abból látszik, hogy még az emelést követően is jelentősen elmaradnak a piaci áraktól, az elfogadott rendeletben is a piaci árnál 15-20 %-kal vagy még jelentősebb mértékben alacsonyabb bérleti díjak szerepelnek. Egy példa: amíg az ingatlanpiacon egy 1,5 szobás, 50 négyzetméteres lakás bérleti díja 50.000 Ft havonta, addig egy ugyanekkora önkormányzati bérlakás havi bérleti díja az emelést követően is 26.000 Ft.
Az önkormányzati szándékot követve, a kidolgozott vonzó konstrukció miatt egyébként már eddig is sok lakást értékesített a Várvag Kft.
Tisztelt Levélíró! Cegléd Város Önkormányzatának természetesen nincs több tízezer bérlője, a Várvag Nonprofit Kft. üzemeltetésében jelenleg 239 db bérlakás van, így a több tízezer ember utcára kerülésétől nem kell tartani, de köszönettel vesszük levelét, mert, ha csak egy ember, egy család életében megoldhatatlan gondot okoz egy önkormányzati döntés – arról beszélni kell.
VÁRVAG Nonprofit Kft.
ÁFA-val együtt 34.639 Ft. az áfás 27900 ft. helyett! nagyon szép!!! ezt egy 75 ezer forintos nyugdíjból élő ember ki tudja fizeti? még a rezsi mellett? és a gyógyszer kiváltás mellett,? és az élelmezése mellet!!! ha, ha ha, egyébként minden emelésnél a felújításra, meg karbantartásra hivatkoznak, holott ezeken a házakan / lásd a fotón / 31 éve egy ecset vonást sem tettek, a bérleményekről / lakás/ ne is beszéljünk, mert mindent a bérlő csináltat meg benne, cserél ki a saját költségén! na erre tessenek már gombot varrni! különszolgáltatás címén 6-700 ezer foritokat vertek ránk két évvel ezelőtt 2 ütemben egy év alatt!!!!!! tesség gondolkozni!!!! idézem az utolsó sorokat a válaszlevélből “csak egy ember, egy család életében megoldhatatlan gondot okoz egy önkormányzati döntés – arról beszélni kell” …. és ezzel meg is született a bérlők számára a megoldás mi????
Én arra lennék kivåncsi. A tetőkön elhelyezett Telekom. Vodafon. Nemzrti müsorszóróktól a bevétel hová fut be. Abból lehetne finanszórizni a házakat.
Inkább maradjanak csendben, akik ilyen nevetségesen alacsony lakásban lakhatnak. Ez emeléssel is jóval a piaci áron vannak ezek a lakások. 1973 óta lakja, hát nem fogom sajnálni, aki azóta se tett semmit, hogy változzon az életkörülménye, mennyit spórolt már így is.
Ennyi erővel mindenki ilyen lakásban lakhatna.